Fotograf de sport part–time din oct.1970


05 aprilie 2020

Atras de rugby si hochei pe gheata, am devenit corespondent la ziarul Sportul. Murdarit de manevre oculte, fotbalul nu ma interesa, desi ocupa cam 50% din ziar. Colaboram cu redactorii T.Stama si Em.Fantaneanu. In ziar ilustratia era jalnica. Cum tiparul era prost, foloseau fotografii sub 9x 12cm si le plateau simbolic. Cu 20 lei cand filmul costa 14,50 lei. Aurel D.Neagu, fost campion de tir, si V.Bageac erau fotografii de la ziar, I.Mihaica si P.Romosan lucrau la revista.
Lucrul la ziar era nesuferit. Fotografia trebuia predata intr-o ora dupa terminarea evenimentului. Developare, fixare, uscare film, expunere developare, fixare, uscare copie se faceau de mantuiala. Filmul, sumar fixat, era marit umed. Si uneori aruncat dupa folosire. La inceput fotografii erau amabili. Cand au remarcat ca fac fotografii mai bune, amabilitatea li s-a vestejit. Nu mai aveam ce cauta in laboratorul LOR.

Mi-am amenajat un mini-laborator in baie. La developat filme, nu ai nevoie de camera obscura. Pui filmul in doza intr-un sac-manson din material negru dens. In 1972 am facut fotografii la 41 de meciuri de rugby. De mai multe ori la 3 intr-o zi. Progresiv, am fost primit in mica lume care gravita in jurul rugby, sport spectaculos, in care Romania repurta mari succese internationale.

In redactie, specialistul adevarat in rugby era Dimitrie Calimachi, fiul Printului Rosu, din familia domnitorilor. Era si secretarul de redactie al revistei Sport Ilustrat, unde fotografiile apareau in conditii mult mai bune si puteau fi predate in 2-3 saptamani. Mergeam si la confruntari internationale, Cupa Campionilor, Cupa Davis la tenis, pe cand Romania, prin cuplul I.Tiriac + I.Nastase, juca finala a 3-a oara.

Postat în Performanta | Nu sunt comentarii | 18 vizualizari

Afirmare si succese de anvergura


22 martie 2020

Regretatul critic de arta Mihai Orovenu avea o parere personala : “Orice expunere a lucrarilor unui artist creator este un discurs intre autor si publicul sau.” Selectia, dispunerea si relatiile exponatelor simplifica receptia mesajelor. Urmarirea unui proiect personal ofera pe parcurs posibilitatea cristalizarii acestor idei.
In lume sunt edituri de literatura si edituri de fotografie. Specializate pe domeniu, raman pe teren bine-cunoscut. Gallimard sau Aufbau Verlag scot numai carti de literatura. Pentru fotografie, La Martiniere este lider in Franta, Taschen in Germania. Puteti sa le propuneti direct proiecte :
Contact la Martiniere
Propuneri Taschen
Aceste edituri au specialisti reputati care dau aspectul cartii si o desfasurare surprinzatoare, sau elocventa suitei de ilustratii.

In Romania, nici Editura Humanitas nu are un asemenea specialist. Poti face o carte de fotografie la dansii doar daca le oferi un concept propriu, atragator. Daca nu, nu. Nici alte edituri de la noi nu au asemenea specialisti.

Cum e cu obtinerea de fonduri ?
Atat AFCN cat si ICR au o judecata stranie, functie de relatii si de indicatiile “de sus”. In 2007 am depus dosarul cu “Fotografiile Interzise” la AFCN. A fost clasat pe locul 67.
Iar expozitia de la MNAC-Teatru National a fost considerata de multi evenimentul anului.

Si in 2019, “ReVederea Revolutiei” a fost refuzata de AFCN. In decembrie, expozitia a fost expusa o luna la MNAR, in Piata Revolutiei si o luna la Timisoara "30”, in viitorul Muzeu al Revolutiei Anticomuniste.
Mai ales in arta, cantitatea nu poate inlocui calitatea. La “Le Mois de la Photo a Paris”, din noiembrie, de regula expozantii au 2-5 imagini, una peste 3m. pentru impact. Mai multe au fie somitati mondiale care expun proiecte in formate neasteptat de mici.

Sau un grup venit pentru prima data - care spera sa vanda acolo ceva, orice.

Postat în Lumea | 2 comentarii | 74 vizualizari

La Biserica Icoanei


09 martie 2020

Cartea mea noua, album de fotografii, "La Biserica Icoanei” are 188 fotografii digitale color f─âcute între 2009 si 2018. Fac exceptie 2 fotografii pe film, datand din 1975. Imaginea de pe coperta este cea mai noua, din februarie 2020.
Cele 208 pagini de format A4 sunt dispuse pe 14 capitole. Al─âturi de enoria╚Öi constant prezenti la slujbe, în fotografii apar si personalit─â╚Ťi ecleziastice care au onorat biserica Icoanei : Prea-fericitul Patriarh Daniel, Înal╚Ťii Prela╚Ťi Ciprian ╚Öi Varsanufie, ps.Timotei, Varlaam Snagoveanul ╚Öi Ieronim Sinaitul. 60 de fotografii sunt f─âcute in lumina existenta de la Liturghii, Înviere, Cr─âciun, Hram, ╚Öi la procesiuni organizate de Biserica Icoanei, ziua ╚Öi în amurg, la sarbatoarea Duminica Ortodoxiei.
Initial, aceasta carte trebuia sa fie facuta la Editura “Cuvantul Vietii”, a Patriarniei. Acolo a fost doar amanata. Ulterior, au fost promisiuni din partea Administratiei locale.  Banii prevazuti si aprobati in acest scop au disparut in 2 ani consecutivi.



Nu m-am putut abtine si am tiparit-o pe banii mei. Cartea arata foarte bine.

Si poate fi achizi╚Ťionat─â de la biserica Icoanei, sau direct de la autor.
Costul unui exemplar este de 65 lei.
Pentru provincie, costul este 90 lei, suma care include cartea si transportul. La solicitare directa, cu transmiterea numelui și adresei (inclusiv e-mail), cartea va fi expediată prin Fan Courrier cu autograf personalizat semnat de autor - si cu plata ramburs.
Pentru alte informa╚Ťii, v─â rog s─â ma contacta╚Ťi.

Postat în Personal | Nu sunt comentarii | 143 vizualizari

Altfel de compozitie


01 martie 2020

Principiile esteticii japoneze: Wabi-sabi este o filozofie japonez─â antic─â, cu r─âd─âcini în Zen.
Ea venereaza austeritatea, natura ╚Öi cotidianul; Fukinsei: asimetrie, neregularitate; Kanso: simplitate; Koko: de baz─â, rezistent; Shizen: f─âr─â preten╚Ťii, naturale; Yugen: har subtil profund, nu evident; Y┼źgen: misterios si profund; Datsuzoku: nelimitat de conven╚Ťie, gratuit; Seijaku: lini╚Öte.


Frumusetea reala nu are nevoie de zorzoane. Frumusetea spatiului gol, „yohaku no bi”, ma sau aki. Pentru privitorul occidental, arta Yohaku este bine descris─â în termenii lui Mies van der Rohe „less is more”. „Te apropii de perfec╚Ťiune nu când nu mai este nimic de ad─âugat, ci când atunci nu mai r─âmâne nimic de scos”.
Spa╚Ťiul gol, nevopsit, este principala caracteristica a picturii chineze╚Öti ╚Öi japoneze. Spa╚Ťiul gol nu este pur ╚Öi simplu o zona nevopsita; este important pentru compozi╚Ťia unui tablou ╚Öi poart─â aceea╚Öi „greutate” ca ╚Öi zonele pictate, adesea servind la declan╚Öarea sau echilibrarea motivelor. Din secolul 10, în China, pictorii de peisaj in tus încercau s─â surprind─â spiritul peisajului din jurul lor; în tablourile lor spa╚Ťiul liber func╚Ťiona ca "spirit" ki. În timpul dinastiei Song Nord, arti╚Ötii ╚Öi-au înso╚Ťit tablourile cu versuri pe spa╚Ťiul gol din tablou. Mai târziu în perioada Southern Song, arti╚Öti precum Ma Yuan (Jp; Ba En) ╚Öi Hsia Kuei (Jp; Ka kei) ╚Öi-au echilibrat compozi╚Ťiile cu cantit─â╚Ťi mari de spa╚Ťiu liber. La ╚Öcoala de Che din perioada Ming ╚Öi mo╚Ötenitorii lor artistici din Japonia, ╚Öcoala Kanou.
Kanouha a adoptat spa╚Ťiul liber pe suprafe╚Ťe mari. Urma╚Öii budismului Chan din China, Zen în Japonia, au folosit mai ales desenul in tus împreun─â cu spa╚Ťiul gol din tablourile lor pentru a reprezenta „nimicul” simbolic sau miu inerent în ideologia lor. În picturile de ecran ╚Öi manualele de la perioadele Heian pân─â la Kamakura, spa╚Ťiul liber a fost utilizat pentru a reprezenta adâncimea pictorial─â ╚Öi mi╚Öcarea în timp.
În picturile pe scar─â larg─â din perioada Muromachi târzie pân─â în perioada Edo, fundalurile de frunze de aur au fost înlocuite pentru spa╚Ťiul liber, dar au func╚Ťionat în general în acela╚Öi mod. Mai târziu, în perioada Edo, arti╚Öti precum Maruyama Oukyo ╚Öi adep╚Ťii s─âi * Maruyama-Shijouha, interesa╚Ťi s─â înf─â╚Ťi╚Öeze imagini apropiate scenelor reale, au continuat s─â foloseasc─â spa╚Ťiul liber în modul tradi╚Ťional.
Principiul Ma. O form─â de spa╚Ťiu v─âzut─â în formele de art─â japonez─â, cum ar fi gr─âdinile tradi╚Ťionale japoneze ╚Öi Ikebana, este Ma. Ma înseamn─â gol, spa╚Ťial ╚Öi interval de spa╚Ťiu sau timp. Ma nu înseamn─â doar genul de spa╚Ťiu gol care este fundal; golul este adesea aranjat pentru a fi un punct focal. Spa╚Ťiul este gol, dar are ╚Öi forme. Ma permite o energie sau un sentiment de mi╚Öcare în cadrul unui proiect. Ma se poate ar─âta în muzica tradi╚Ťional─â sub form─â de lini╚Öte sau pauz─â. În Ikebana, ideea de gol permite fiec─ârei flori s─â respire ╚Öi dezv─âluie contrastele dintre elemente, precum ╚Öi armonia ╚Öi echilibrul g─âsite în aranjamentul asimetric. Ma este ceea ce permite mi╚Öcarea implicit─â s─â se formeze în compozi╚Ťie ╚Öi creeaz─â „spa╚Ťiul” pentru formarea rela╚Ťiilor armonioase. Lipsa de spa╚Ťiu duce la dezordine ╚Öi dizarmonie.
 

Postat în Lumea | Nu sunt comentarii | 99 vizualizari

Istorie antica cu filme alb negru


10 februarie 2020

In anii 1975, filmele din comert aveau 50 Iso. Orwo tocmai scosese NP 27, 400 Iso.
Pe cai oculte am gasit si filme de 1.600 Iso. Pentru Baietii cu ochi albastri, lor nu li se refuza nimic, erau aduse filme Kodak Rekording 2475, “sa inregistreze infractiuni”. Sensibile la expunere si developare, nu suportau lumini de blitz, folosite de trogloditi. Gresit developate, cliseele acestor filme exhibau granulatii insuportabile. Asa ca unii tovarasi le vindeau pe ascuns, 3 filme = 100lei. Cand un film Orwo era 21,50.
Un meserias exceptional mi-a confectionat piese dificile. Lucra la Interne. M-a sunat odata : cineva are filme foarte sensibile, aduse in circuit inchis. Vrea sa dea cateva, mi-a spus. Cred ca am luat 6. Cu latitudine de expunere mare, filmele permiteau rezultate interesante la imagini fara sperante. Cu diafragma deschisa si obiective bune, fotografia de seara devenea accesibila. Uneori si noaptea. Curios sa vad ce redare au, le-am folosit imediat, chiar si pe subiecte nepotrivite, la peisaje. Oricum, rezultatele atrageau imediat atentia. Mai ales prin structura vizibila.

4 poze fara pretentii: 1. la masa de pranz, 2. Se DADEA leafa, altfel decat acum. 3. Intr-un tren de noapte, spre litoral. 4. Un tip expresiv, Cik Damadian era un desenator exceptional..



Aproape banale, dar imposibil de facut cu 60 Iso.

Postat în Fotografie | 1 comentariu | 190 vizualizari

La sfarsit de an 2019


30 decembrie 2019

Daca ar fi sa contabilizez realizarile din acest an, luna decembrie ar straluci, cum am mai scris. Practic, dupa 12 luni de incercari in van de a obtine fonduri si spatii, am cedat solicitarilor sotiei. Am plecat in vacanta, lasand toate sperantele in voia Domnului. Dar si in grija prietenilor impresionati de calitatea materialelor. Si ce sa vezi, in lipsa mea, ca la un meci al Simonei Halep, “miracolele” au venit cascada, expozitia mare este expusa vederii chiar in piata Revolutiei.

Iata un releveu cu gardul Muzeului, incepand de la intrarea principala, spre biserica Cretulescu :

In total sunt 56-60 de mariri (panorama drept 1 sau 5), montate pe aluminiu si plastificate, sa reziste afara la intemperii.




Aici apar toate fotografiile expuse, documentare si ca informare pentru prieteni de departe.

Cele 18 panouri de gard au pe ele intre 1 si 4 imagini, cam aglomerate in fata afisului mare, vertical, dar sunt foarte multumit si asa.

Multa lume se cauta, se regaseste sau recunoaste pe cineva in fotografiile cu rezolutie impresionanta. Va invit sa le vedeti cat mai sunt expuse.

Cu reactii favorabile in diverse maedia :

Postat în Personal | Nu sunt comentarii | 769 vizualizari

Nu aduce anul cat vine in decembrie


21 decembrie 2019
De un an, am propus expunerea unor fotografii cu Revolutia 1989, ca un omagiu adus demonstrantilor anonimi. Mi s-a raspuns sec : “Subiectul nu mai intereseaza pe nimeni.” Am perfectat o mica expozitie la Arhitectura, cu mariri pe care le aveam acasa.
A inceput decembrie si tovarasii cu munci de raspundere au aflat ca se implinesc 30 de ani. Intr-o singura saptamana, m-am trezit cu numeroase solicitari. Si altii au primit. Prietenul meu, Nic Hanu are o expozitie deosebita, 84 lucrari la Biblioteca Academiei. Sorin Lupsa are 30 de fotografii pe gardul Muzeului Sutu. Particip si eu la cateva expuneri :
Doua la Timisoara: la viitorul Muzeu al Revolutiei Anticomuniste, alaturi de C. Brad, D.Kerpenisan si altii.


Alta discreta si eleganta la Isho Art Encounters, cu vintage genuine prints din colectia OS. Revenit la Bucuresti, am redus expozitia de la Arhitectura, privita cu indiferenta de administratie. Ceva oferit fara a cere nimic, este apreciat ca fara valoare.
Dar romanii au marele talent de a lasa totul pe ultima zi. De ieri, pe gardul Muzeului National de Arta al Romaniei din piata Revolutiei. am 62 printuri pe aluminiu /100mp. 140 de fotografii vor putea fi vazute pe plasme mari la intrarea in Muzeu. Toate fotografiile imi apartin.

Iar maine, duminica 22, la ora 15, va avea loc vernisajul in holul intrarii Muzeului National de Arta.

Multumiri d-lor Cornel Brad, un tanar prieten de nadejde, A.Ciocazanu, Igloo Buc. si S.Predescu Cultura Timisoara, care au crezut in acest proiect si s-au luptat pentru promovarea lui, desi aparent nu avea sanse.
Am 2 mariri si in pasajul subteran de la Universitate.


Postat în Actualitate Ro | 6 comentarii | 479 vizualizari

Fete rele


10 octombrie 2019

Ieri am fost la Salonul de Proiecte, pe Brezoianu. Erau expuse cateva seturi de fotografii din colectia regretatului Mihai Oroveanu, selectate de dl.Mircea Nicolae. Atrageau atentia portrete din anii 1950 ale “doamnelor” Ana si Elena. Dar nu Ana lui Manole, ci a lui Pauker - si Elena lui Ceashka.


Printre alte “vechituri”, am recunoscut si propriile mele probe, setul de imagini pentru expozitia din aprilie 1989, cu “Echipa Steaua din nou in Finala Cupei Campionilor Europeni”, majoritatea facute la semifinala Steaua - Galatasaray Istambul : 4-0.
Cele 40 fotografii 12x18, predate Clubului Steaua pentru aprobarea folosirii salilor de expunere CCA, pe bd.6 Martie, acum Elisabeta, au ajuns la Mihai. Mai bine asa.
Am mai scris despre acel eveniment sportiv.
La plecare, am facut si o reverenta fostului local AAF.


Daca am amintit de obiective care apasa greu pe cantar, azi a fost anuntat obiectivul Nikkor S Z Noct 58mm f: 0,95, cu specificatii : 17 lentile in 10 grupuri, 163 lungime x 102 diametru, 2kg... Da, mai greu decat 70-200 f:2,8 VR ! Conceput ca un obiect de prestigiu, posibil de calitate excelenta si la f: 1, noul obiectiv va fi probabil folosit mai ales la super fotografii de moda, nunta sau portrete de VIP. Costa doar 8500-9000 Euro.

Postat în Fotografie | Nu sunt comentarii | 446 vizualizari

Inculti, uniti–va incompetenta


12 august 2019

Intalnirea banilor cu ignoranta asigura coruptia;
Libertatea si ignoranta conduc catre haos;
Puterea si ignoranta consolideaza tirania;
Din religie, incultii retin intoleranta si terorismul;
Saracia si ignoranta garanteaza delicventa.
La Caracal, cele doua ajung si la crima.
Impreuna acestea intruchipeaza RAIUL, in versiunea PSD.

Ignoranta este la baza tuturor relelor.
Educatia ramane singura cale de scapare.

Postat în Actualitate Ro | 2 comentarii | 761 vizualizari

Invitatii si impresii


17 iulie 2019

Suntem invitati mai des decat ni se intampla inainte. Jumatate din colegii de la Sfantu’ Sava au plecat care incotro. Dintre colegii de facultate, multi s-au mutat pe alte meridiane. Nu mai stiam nimic de ei. Ne-am regasit prin internet si ne revedem cu placere. Dar apar si alte oportunitati.

Invitati la Ambasada Frantei, am “petrecut” 40 de minute, sa verifice acte, invitatii si piese metalice din dotare. Mesele cu bunatati din gradina ambasadei au fost luate cu asalt de invitati agresivi. Avizat de confruntari nocturne, gen gramada de rugby, mi-am luat numai micul fish-eye, potrivit la inghesuiala.

Cununia nepoatei sotiei a avut loc la Snagov. In parcare, Toyota Avensis era umilita intre bolizi : Mercedes Brabus, Aston Martin si Porsche Cayman.

Cei mai in varsta aleg conversatia si, in cazul meu, ocaziile de fotografie. Tinerii prefera muzica la nivel asurzitor. Pe ringul de dans, cuplurile zdupaiau in semi-obscuritate.


Oricum, imagini expresive sunt mai greu de facut decat poze conventionale. 

Fotografia poate fi si un mic sport extrem. Iti permite sa iei in posesie marturii despre prezentul, grabit sa se indeparteze de noi, in trecut. 

Postat în Personal | Nu sunt comentarii | 557 vizualizari


« Posturi mai vechi
Blogroll
   » Dan Dinescu
   » Cosmin Bumbutz
   » estost
   » Mihai Moiceanu
   » Dragos Lumpan
   » Dan Vartanian
   » Bucurestiul meu drag


Nikon

Pagini
   » Biografie
   » Contact

Categorii
   » Lumea
   » Actualitate Ro
   » Personal
   » Noi
   » Fotografie
   » Blog vechi
   » Performanta

Arhiva
   ╗ aprilie 2020  (1)
   ╗ martie 2020  (3)
   ╗ februarie 2020  (1)
   ╗ ianuarie 2020  (0)
   ╗ decembrie 2019  (2)
   ╗ noiembrie 2019  (0)
   » toata arhiva

rss