Taxa pe prima inmatriculare este o gaselnita Tariceana cu multiple avantaje. Plombeaza din pierderile la buget pe cheltuieli nesabuite, super SUV pentru demnitari si pensii marite dincolo de posibilitati, pomana electorala care se intoarce impotriva beneficiarilor prin spirala inflatiei. Si un balon de oxigen dat importatorilor auto, din care face parte premierul, in pozitie de varf. Cica este o masura de mediu, desi nu sunt taxate Daciile de 30 de ani, unele adevarate sicrie pe roti, ca sa nu se piarda voturile proprietarilor. Nu e de mirare ca taxa este unanim contestata, chiar de UE, ca statul a pierdut procese si va mai pierde.
Franta are o idee mai buna, eleganta si unanim acceptata : schimbarea statutului la masini de colectie. Din 2009, automobile de colectie trebuie sa aiba minim 30 ani de fabricatie.
Avantaje si obligatii pentru vehicole cu statut de colectie sunt : control tehnic la 5 ani, asigurare modica, circula doar in raza de 50 km fata de departamentul inmatricularii, cu viteze maxime legale in localitate. Si talonul de inmatriculare este diferit. Dupa socotelile Federatiei Franceze de Automobile de Epoca, dupa iesirea noii legi, vor fi 800 mii de Masini de Epoca in tara lor. Numarul lor creste continuu. Renault 5, Peugeot 104 si Fiat Panda de la inceputul anilor 1980 vor intra curand in categoria de Colectie.
Adevaratele modele vechi apartin unor pasionati, cam 100 mii ; le ingrijesc cu sacrificii si le tin in garaj majoritatea timpului.
Dar apare si un avantaj pentru unii contribuabili. Cea de a 2-a masina, de nevandut, ramane la casa de vacanta. Vedem mereu 4L si 2CV, foarte poluante, spun nemultumitii. Da, le raspunde ministrul mediului. Insa aceste masinute vechi fac in medie sub 1000 km anual. Proprietarii vin si pleaca cu trenul, fac doar drumuri scurte cu vechitura. E mai bine asa.
In Franta, Citroen Mehari 1971 are statut special. Caroseria din plastic rezista la sare, foarte interesanta la malul marii. La noi poate vor reapare Lastunii si nelipsitele Trabant-uri. Si micile garaje locale sunt multumite. Aceste masinute se repara usor. Mai gasesc si piese.
Da, da acesta-i viitorul Daciilor muribunde. Masini de colectie in curtea casei de vacanta. Il vad de acum pe Ady, nepotul matusii lui, socializand la Cornu, intr-o Dacie ruginita, plina de oua.
Published on February 18, 2008. 5341 views.
0 comments