en en | ro ro

Faceam fotografii de sport. Am zeci de imagini cu tramvaie si autobuze din care atarna lume. Multe sunt facute vara dupa meciuri de fotbal. Au de regula copii sau adolescenti care flutura steaguri si pancarte. In aprilie si mai 1983, la Craiova, am si vagoane de tren cam asa.

Un mijloc de transport asa de aglomerat este problema de cerere si oferta, cererea depasind oferta de multe zeci de ori. Intr-un tramvai incap sute de persoane. Trebuie sa fie mai multe mii de doritori care vor sa urce in acelasi vehicol. Aceasta poza nu este de la un eveniment sportiv. Este facuta la 7 dimineata in aprilie 1982, a 3-a zi din saptamana in care a fost demolat podul de la Opera. Era saptamana luminata, dinainte de Pasti. Tot fluxul de calatori din Drumul Taberei si Militari putea ajunge in centru-nord doar cu tramvaiul prin Crangasi.

Erau si alte autobuze supra-aglomerate. Am plecat dis-de dimineata de acasa. Ploua fin. Umblam mereu la mine cu aparat cu telemetru, obiectiv de 35mm. Aveam un film capricios, Orwo 27/400Iso. Am reusit sa iau un autobuz pana in Crangasi. Acolo era omor, cu multe sute de oameni in statie. Tramvaiul 41 nu venise de 40 minute. Apare primul tramvai. Il vad de la foarte mare distanta, oprit la stop, cu oamenii ciorchine pe el. Era imposibil sa te urci. Dar poate ca imi iese o poza buna. Stiam din experienta cat este de greu de fotografiat. Am schimbat expunerea din 2,8 cu 60, in 5,6 cu 1/16.

Am fugit in intampinarea lui cam 70m. Pe strada treceau ceva camioane si masini. Eram cam prea aproape, dar nu aveam de ales. Nu imi faceam mari sperante. Am reusit sa fac 2 clisee. Au fost 3, dar am taiat primul cliseu din fata, cu tramvaiul miscat fara calatori vizibili. Tramvaiul plin-ochi nici nu a oprit in statie. Am luat al 3-lea tramvai, cu mare noroc. Cand am developat filmul, priveam dupa cliseele facute la inviere, peste cateva zile.

Am remarcat imediat filajul lung al blocurilor, panate cu 1/16, si cateva personaje aproape clare pe tampoane. Merg la serviciu imbracati corect ; au si serviete. Nu este vre-un adolescent sau copil acolo, desi acestia sunt mult mai usori si mai agili. Pe fisierul mare, se vede ca ploua usor. Desi miscat la panare, pavajul reflecta vizibil lumina. Am remarcat ca tramvaiul avea inca luminile aprinse, dimineata devreme.


Pana la urma, de fapt toate m-au ajutat. Filmul mai sensibil a permis expunerea la limita. Vizarea paralela m-a ajutat sa panez corect. Ai in vizare subiectul si pe timpul expunerii. Vechiul meu prieten D.D. zice ca sunt foarte norocos. Poate ca asa o fi. Hotararea ferma si decizia rapida si corecta sunt la fel de importante ca norocul, cred eu.

La intrebarea prietenilor, raspunsul este Da. Si eu am calatorit asa. M-am urcat in autobuze si tramvaie foarte aglomerate, mai ales iarna, pe zapada. Pe scara, intr-un picior, 2-3 statii. Pana cand in 1984 am cazut din 31 langa piata Lahovary, gratie unei femei la 50. Se lupta, dand din coate, sa coboare prin spate la prima. A aruncat jos 3 oameni din mers. Am cazut ultimul, la viteza mica. M-a lovit tare pe interiorul bratului, langa incheietura palmei. Mi s-au desfacut degetele de pe bara si m-am rostogolit. Bine ca n-am patit nimic, nici eu nici aparatul, mai bine protejat. De atunci am evitat sa mai fac asemenea vitejii.

Am mers odata pe jos, prin 1987 seara pe viscol, din centru pana la capatul Drumului Taberei, cu un plic mare de hartie fotografica 50x60cm in mana. Mijloacele de transport erau mult prea aglomerate. Cu mult timp in urma, acest text a aparut pe Punctum virtual, in forma diferita.


Published on February 23, 2011. 4768 views. 11 comments
11 comments to "Extreme conditions in common/ist/ transport"

Andrei Pandele
February 2011, 23 at 10:22:14
Da, am pus intentionat o poza mai lunga decat 600 pixeli. Trecand peste scrisul de la blog-roll, pare mai dramatica. Scuze pentru w-m, dar la cat a fost furata aceasta poza si asa este over-kill.
Cornel P.
February 2011, 23 at 10:38:06
Interesanta poveste sau mai bine zis relatare de pe vremea acea. M-as bucura sa mai citesc aici astfel de lucruri, despre cum ati realizat anumite fotografii, asa cum astept sa vad si lucrari noi.
Voicu Sorin
February 2011, 23 at 10:43:10
Amintiri, amintiri...
Ce vremuri. Nu am fotografii din acea perioada, dar imaginile imi sunt inca vii in minte. Pana si cele in care eram copil, asezat de bunica iarna pe capacul motorului vechilor autobuze, pentru a ma incalzi. Apoi capatul de linie de le Leul... Fotografii virtuale.
Iar de cazut de pe scara.. era cat pe ce, cu tramvaiul 21. Norocul meu ca a oprit la semafor, la intersectia Bucur Obor. Ca altfel cadeam... Cascadorii!
:)
TB
February 2011, 23 at 10:43:52
Cel mai interesant era atunci cand se mai trezea cate unul sa strige in autobuz ca a bagat ulei sau oua la nu stiu ce alimentara si atunci se facea un transfer de calatori in proportie de 70%, se lasa chiar si cu raniti.
Dragos B
February 2011, 23 at 10:59:49
"Amintiri Din Epoca De Aur" (fragment - Probleme De Trafic In Bucuresti Anii 70)

http://www.youtube.com/watch?v=J0xV9Wn8I_Q

:) :(
diana
February 2011, 23 at 13:24:11
Si eu am cazut din tramvai.. impreuna cu mama si fratele meu. Noi eram mici, aveam 5-6 ani. Mama zicea ca vatmanul era beat.. A pornit exact cand cobora lumea din tramvai.. am cazut toti gramada. Eu m-am lovit la cap si am stat cu o basma uda vreo 2 ore :D Frati-miu a cazut pe burta dar nu prea s-a lovit iar mama s-a lovit la mana.. N-a patit nimeni nimic grav. Dar am extrem de clara in minte secventa.. Si basmaua.
Axe
February 2011, 23 at 18:43:31
Ceva care m-a intrigat intotdeauna la aceasta fotografie este ca personajele din vagonul din stanga apar miscate iar cele din centru si dreapta nu, desi se misca cu aceeasi viteza.

Acum cred ca inteleg de ce: viteza relativa fata de camera e diferita, obiectele mai apropiate parand ca se misca mai repede. Panarea pare ca a urmarit subiectul dintre vagoane (cel mai lipsit de “motion blur”), aflat un pic mai departe de camera decat cei de pe scara vagonului din stanga.

Alta explicatie ar fi ca, totusi, cele doua vagoane se miscau la momentul expunerii cu viteze diferite, (de ex., datorita franarii si/sau sinelor denivelate). Aceasta a doua explicatie ar fi sustinuta si de motion blur-ul pronuntat al cracului stang al personajului dintre vagoane (similar cu blurul intregului vagon stang), dar absent la cracul drept (si intregul vagon drept), ceea ce sugereaza echilibrul dinamic in care bietul om incerca sa se mentina. E posibl ca luminile aprinse sa fie de fapt luminile de frana?

Bineinteles, fotografia imi creaza in principal un impact emotional, presarat cu amintiri personale :-)
Bogdan Dumitru
February 2011, 23 at 22:05:40
Fotografia este minunata si reprezinta un document puternic al supunerii si umilintelor indurate.
Felicitari si aviz amatorilor care inca mai regreta...
Andrei
February 2011, 24 at 07:40:54
Grozava fotografie ...
Andrei Pandele
February 2011, 24 at 08:25:24
Am declansat fiind in spatele intervalului dintre vagoane. Am panat tare imaginea, urmarind silueta din mijloc. Pe parcursul expunerii, tramvaiul plin a mai parcurs inca un metru. Vagonul din spate mai apropiat a iesit miscat. Dar sunt foarte multumit si asa. Nu stiu daca tramvaiul are stopuri si la vagonul din fata, se prea poate. Nici nu stiu daca a franat. Este posibil, dar mi s-a parut ca a trecut cu mare viteza prin statie.
Andrei Pandele
February 2011, 25 at 10:36:25
Mai graitor e acesta : http://www.youtube.com/watch?v=cLh7eQ1f5so&feature=related
Unde apar locuri din oras care nu mai exista sau au fost modificate.

Add comment
*
*
*
the fields marked with (*) are compulsory
 
Blogroll
   » Dan Dinescu
   » Cosmin Bumbutz
   » estost
   » Mihai Moiceanu
   » Dragos Lumpan
   » Dan Vartanian
   » Bucurestiul meu drag


Nikon

Pages
   » Biography
   » Contact

Categories
   » World
   » Ro News
   » Personnal
   » About us
   » Photography
   » Old blog
   » Performanta

Archives
   » December 2019  (0)
   » November 2019  (0)
   » October 2019  (1)
   » September 2019  (0)
   » August 2019  (1)
   » July 2019  (1)
   » view full archives

rss