en en | ro ro

Socrul meu este pasionat de locomotive cu aburi. Crescut in cartierul CFR, se juca cu fii de mecanici de locomotiva, ai caror parinti adorau acesti colosi actionati de aburi. Au trecut multi ani, dar si-a pastrat vechea pasiune. Atent la subiect, sa ii mai fac cate o placere, am aflat multe lucruri interesante, inclusiv referitor la istoria cailor ferate.

In sep.1865, sub domnitorul Al.Ioan Cuza, guvernul roman a dat linia Bucuresti-Giurgiu in constructie companiei engleze Barkley. Linia a fost terminata la 26 august 1869.

Regele Carol 1 a luat primul tren romanesc de la Bucuresti la Giurgiu. Si de acolo  aplecat cu vaporul, pana la Viena.

In urma razboiului de independenta din 1877, Dobrogea redevine teritoriu romanesc. Statul Roman rascumpara linia Cernavoda-Constanta, construita sub Imperiul Otoman din 1860, tot de compania Barkley. Aceeasi care construise si linia Giurgiu-Bucuresti. Cea mai veche cale ferata a devenit Cernavoda-Constanta, era si cea mai veche cale ferata din Imperiul Otoman. Curand, la Constanta, se vor sarbatori 141 de ani de la darea ei in folosinta.

http://www.romanialibera.ro/actualitate/dobrogea/cum-s-a-construit-prima-cale-ferata-din-romania-221211.html

Dupa primul razboi mondial, Transilvania si Banatul revin Romaniei.

In Banat, inca din aug.1854 fusese inaugurata calea ferata « a carbunelui » Oravita-Bazias. De atunci aceasta a devenit cea mai veche linie de pe reteaua CFR.

http://www.caras-severin.djc.ro/ObiectiveDetalii.aspx?ID=1177

Chiar pe aceasta cale ferata trecuse Carol 1 in 1866, de la Budapesta catre Bucuresti.

Iar istoria se opreste aici. Nu cred sa mai « recuperam » Manchester si Liverpool, ca sa « obtinem » chiar cea mai veche CF din lume, datand din sept. 1830.

Doar polonezii sa mai aiba istorii de acest gen. Si la ei o parte a tarii era Polonia, iar alte parti erau sub alte 2 imperii, Germania sau Rusia. Sub (Bielo) Rusia mai sunt si acum.


Anexez o poza cu ultima locomotiva cu aburi care facea manevre la Tulcea, in oct.1979. Dupa 1990, tampitzi lacomi au distrus majoritatea locomotivelor cu aburi, taiate cu sudura.

Luau sub 5 mii de marci pe fierul vechi.  Pana cand niste mecanici foarte buni au facut din 3-4 locomotive defecte, una perfecta, care a fost vanduta cu 1 milion euro in Belgia !

Locomotivele cu aburi nu mai ies decat la parada, sau cu trenuri foarte simandicoase.

http://www.foto-magazin.ro/weblogap/archives/2007/09/asteptand_in_ga.html

Conu’ Dinu vad ca e bine dispus. Si da cu FF, la sub 1000$, in populatie. De 1 aprilie.


Published on April 01, 2011. 10424 views. 0 comments
 
Blogroll
   » Dan Dinescu
   » Cosmin Bumbutz
   » estost
   » Mihai Moiceanu
   » Dragos Lumpan
   » Dan Vartanian
   » Bucurestiul meu drag


Nikon

Pages
   » Biography
   » Contact

Categories
   » World
   » Ro News
   » Personnal
   » About us
   » Photography
   » Old blog
   » Performanta

Archives
   » December 2024  (0)
   » November 2024  (0)
   » October 2024  (0)
   » September 2024  (0)
   » August 2024  (0)
   » July 2024  (0)
   » view full archives

rss