en en | ro ro

Omul este supus greselii. Concursul AAFR a fost o buna ocazie de a o dovedi. Am vazut acolo prea multe greseli posibile. Multi nu stiu ce vor sa fotografieze. Pozeaza cadrul prea larg, sau prea stramt. Ar fi bine sa fie mai inspirati inainte de declansare.

Poze bune au fost inscrise la alte categorii, ajungand fara sanse. Unii autori sustin ca problema este in site, la inscriere. S-ar fi repetat la mai multi, in diverse ipostaze. Ar trebui verificat. Macar o zecime dintre pozele de la reportaj aveau elemente puse, unele chiar stupid. Ce se vede in oglinda ? Ce se reflecta in ea, zicea Arhimede.

Dar Gogu se crede mai destept.

A lipit un cer agresiv, desi reflexul in apa tradeaza imediat interventia ; asemenea gugumanie jigneste grav retina exersata.

Nici juriul nu poate fi perfect. Comentez doar categoria sport, sunt familiarizat cu ea de zeci de ani. Cateva poze clasate in primele 10, meritau mai mult. Cautand poze perfecte printre cele imperfecte, au fost promovate pozele fara imperfectiuni vizibile, desi cam searbede. Pun aici pentru simplificare poezele premiate, ca sa apara alaturi.

 

Cu atat de mult praf ridicat, prima clasata parea aproape de perfect.

Pe locurile 2, 3 sunt poze ilustrative, cum foloseau la ziarul Sportul : « Asa s-a… » marcat, faultat, facut Ko, etc. As fi favorizat alte poze, mai greu de facut /anticipat. Avand imperfectiuni, au ramas pe locurile 7-8. Recunosc, le-am scurtat cu crop 10%, sa apara mai mari. Am doar 600 pixeli.

 

Ca fapt divers, comparati cele 2 poze de la fotbal. Cat de « interesant » este locul 2, un luft cu back focus ? Si ce sansa ai sa prinzi o scena de french-can-can la un meci din Cupa Europei. Fie ea si cu alt jucator cu spatele in zona neclara din stanga. Trebuia sa o regizeze ?!?

Urmaream comentarii la concursuri foto de sport. La o vreme Sport-Shooter era tare. Nu mai e frecventat la inalt nivel, ca odata. Au diminuat premiile, au disparut si fotografii cu renume :

http://www.sportsshooter.com/2003_contest_winners/index.html

http://www.sportsshooter.com/2004_contest_winners/index.html

Se poate constata diferenta evidenta de nivel. La sport si la natura, editorii favorizeaza in selectie acele imagini exceptionale, avand sansele cele mai mici de a fi realizate.

Criteriile marilor editori raman: O privire deosebita, actiune, momente de varf. Istorie concisa, punct de vedere personal. Fotografii care iti aprind imaginatia, dinamice si diverse, un continut atractiv, cu lumina conducand privirile spre centre de interes. Unghiuri originale, imagini care capteaza ochii si spun ceva neasteptat, redand convingator atmosfera, cu contact direct.

La sfarsitul concursului AAFR, toti membrii din juriu au facut propuneri de imbunatatire. Am propus modificari. As dori sa observe toti ca se poate « Mai Bine Decat Atat ».

Functie de rezolvarea lor, voi participa la anul in acel juriu. Mihai a fost foarte receptiv, si nu numai el. Sa apara o alta categorie, in faza 2-a, premiind separat fotografiile cele mai inspirate, deosebite, alese de la toate categoriile. Si fiecare membru din juriu va trebui sa le caute. Prefer sa raman. Sa arat ca se poate. Pentru ca cel mai simplu este sa zici Nu !

http://www.dilemaveche.ro/sectiune/situatiunea/articol/spiritul-critic-supradoza

Si juriul are dreptate. Autorul este responsabil pentru ce apare in fotografie. Nimic nu este neutru. Sau deranjeaza, sau ajuta. Photoshop este un program puternic, dar nu poate face ca poze superficiale sa ajunga interesante. Ara zice ca incepatorii s-au invatat prost.

Mihai Moiceanu are perfecta dreptate : Juriul lucreaza cu Materialul Clientului. Cum sa alegi capo-d’opere din maculatura ? Radu, in care am mare incredere, spune ca fotografiile facute din spate sunt doar scuze pentru ca ai ratat situatii, mult mai favorabile, din fata.

Chiar daca partial ai dreptate, este usor sa spui : E incorect - si nu e bine !

Desi de fapt nu stii nimic exact.


Published on December 14, 2010. 7353 views. 7 comments
7 comments to "From aberrancies chain"

Bogdan Panait
December 2010, 14 at 10:46:07
N-ar fi rau sa aruncati o privire si pe Photographer of The Year ( pagina e la www.photoradar.com ) si sa vedeti cum decurge treaba acolo. E un concurs prestigios, cu multi bani in joc si cu juriu de inalta clasa. Modul de abordare, slefuit in timp, nu prea lasa loc la interpretari dar nici nu au reinventat roata.
Veti observa si ca locul 1 la Peisaj e o expunere lunga. Eu nu voi ca sa ma laud, dar pentru poza mea din finala de la Documentar mi-au fost cerute amanunte in trei randuri si de la trei membri ai juriului ; pentru peisaj de doua ori- pare ca nimic nu se intampla aiurea si nimic nu ramane neverificat.
Regulamentul e destul de larg iar pozele trebuiau sa fie nu mai vechi de cinci ani.
Si aia au avut de jurizat 114 mii de poze. Concursul merge, nimeni nu contesta ca pe la noi si se pare ca metoda lor este destul de buna.
La fel si Spider sau Sony.
Si tot cu materialul clientului se lucreaza.
Ara G
December 2010, 14 at 19:29:26
M-am uitat un pic pe regulamentul concursului amintit de Dl Panait. Sunt cateva prevederi acolo care nu cred ca se pot aplica in Ro, sau sunt circumspecte:
- imaginile trebuie sa fie facute in ultimii 5 ani > cum poti sa verifici?
- imaginile premiate la alte concursuri nu sunt eligibile pt. participare > serios, poate in alte tari unde lumea are un pic de bun simt; banuesc ca o imagine usor altfel incadrata nu se inscrie in "imagini deja premiate" pt. ca nu este "aceiasi" cu cea premiata ?!
- concursul incurajeaza manipularea digitala in termeni destul de largi > in cazul AAFR, se pare ca se cauta imagini cat mai aproape de realitate totusi, cu minima interventie din partea autorilor. Ma intreb cum se asociaza aceste recomandari cu imaginile de reportaj? M-am uitat un pic la imaginile documentare cu "highest rated". Nu stiu daca sunt in concordanta cu juriul ori dupa alte criterii, dar in primele 50 vad o multime de imagini care nu prea au de a face cu reportajul, ori sunt foarte discutabile calitativ.
- perioada de jurizare > din cate inteleg sunt 11 jurati la cele 114,000 de imagini; asta revine cam la 10,000 de img./jurat. La AAFR au fost 3,400/6, circa 600/jurat; dar perioada de jurizare a fost de numai 2 saptamani, pe cand la concursul asta inteleg ca s-a incheiat pe 14 Sept. si rezultatele publicate [??unde] pe 7 Dec.
- faptul ca nimeni, in aparenta, nu contesta rezultatele, tine tot de "bun simt" in mare parte. Si de o mai buna educatie fotografica in general, unde este subinteles ca nici un juriu nu va fi pe placul tuturor. Dar in Ro... sa fim seriosi! "Critica" este un sport national doar! Mai greu este cu "munca".
Bogdan Panait
December 2010, 14 at 20:12:38
Pai sa completam putin: Titulatura completa a concursului este Digital POY, se accepta doar imagini digitale care contin EXIF; evident ca si acesta se poate modifica dar asta e o alta discutie, probabil ca oamenii au fost obisnuiti sa mearga pe incredere. In momentul incarcarii fotografiei in concurs, script-ul lor extrage din fisier informatii importante si le refuza automat pe cele mai vechi de cinci ani.
Probabil v-ati uitat in lista cu fotografii inscrise, dar la fiecare categorie exista un asa-zis shortlist, care reprezinta de fapt fotografiile intrate in finala; iata un link rapid la Documentar: http://www.photoradar.com/news/story/photographer-of-the-year-2010-documentary-shortlist .
imaginile nu trebuie sa fi castigat concursuri cam de aceeasi anvergura cu POTY, asa ziceau in regulament; un concursisor pe net sau in cadrul unui fotoclub nu prea ar intra in calcul :)
Cred ca toti jurii se uita peste toate. Eu nu am discutat de doua ori cu acelasi. Ideea era ca, odata intrat in finala, oamenii chiar se apuca si sapa, cer informatii, iau decizii probabil impreuna, asa cum am inteles ca s-a intamplat si anul acesta la AAFR.
Jurizarea se petrece practic de la deschiderea inscrierilor; cred, sau presupun, ca dau reject chiar de cand incarci imaginea pe site, daca aceasta este 'penala', sa-i zicem asa. Probabil ca aici nu se consulta intre ei, ci merg tot pe incredere unul in celalat si recunoasterea valorii.
Da, tine de bun simt.
Nu pot sa recitesc ce am scris, scuze daca am greseli in text.
Ara G
December 2010, 14 at 23:43:49
- Deci ca sa poti verifica exiful, trebuie sa ai cadrul original. Ceea ce produce complicatii.
- Imaginile nu trebuie sa fi castigat premii la concursuri cu peste "500 de imagini inscrise". Asta poate se aplica la un concurs de genul Fotomagazin, ori poate pe BOG.
- daca selectia initiala se face in momentul inscrierii imaginilor, asta presupune ca cineva se uita si are latitudinea de a respinge unele imagini; problema este ca AAFR nu are angajati care sa faca acest lucru, cred.
- ma intreb, de ce accepta imagini pe tot parcursul anului pana in Sept. ? Poate asta creaza publicitate mai mare, ori duce si la nr. asta imens de imagini inscrise. Sigur, este impresionant sa declari "peste 100,000" imagini inscrise, dar daca din astea 10% sunt cat de cat bune... e risipa de resurse.
- in ce priveste imaginile digitale, banui ca 100% din imaginile inscrise astazi in orice concurs popular sunt digitale; dar daca accentuezi ca se accepta procesari majore gen HDR [ca doar asta "vinde" revista respectiva, echipament si soft], atunci as zice ca scopul este de a combina cat mai mult fotografia cu calculatoarele. E discutabil atunci de ce adica "nu se accepta editari majore de compozitie"!?
- si tot nu sunt impresionat de imaginile de "reportaj"; dar aici sunt si limitari inerente pt. amatori, pe langa lipsa de intelegere a ce inseamna un reportaj in imagini
Andrei Pandele
December 2010, 15 at 21:29:43
Draga Bogdane, eu am o parere mai buna despre tine. Dar suntem mai ambitiosi cu acest concurs, al AAFR. Trebuie sa deschida orizonturi noi. Sigur ca pana acum asta nu a fost evident. Dar mai vorbim la anul. Nu ma impresioneaza acest concurs comercial.
Dealtfel, nu exista concurs avand peste 5000 de intrari fara jurii de preselectie. Mai ales daca termenul este de cateva zile si acei care jurizeaza au si altceva de facut. Ca doar nu sunt platiti. Si nu toti suporta sa scormone in maculatura.
Bogdan Panait
December 2010, 16 at 10:35:38
Eu va doresc mult succes pentru la anul. Dar sa nu cumva sa va asteptati sa nu apara cam acelasi tip de reactii ca si anul acesta :)
Ara G
December 2010, 16 at 18:55:32
Bogdan, reactii o sa fie oricum la orice concurs. Si e bine ca sunt. Ma refer la cele critice. Cele pozitive deobicei sunt neobservate. Dintre cele critice, unele sunt justificate, altele sunt pura fantezie si speculatie. Problema este ca "multi citeste, putini intelege"! ;)
 
Blogroll
   » Dan Dinescu
   » Cosmin Bumbutz
   » estost
   » Mihai Moiceanu
   » Dragos Lumpan
   » Dan Vartanian
   » Bucurestiul meu drag


Nikon

Pages
   » Biography
   » Contact

Categories
   » World
   » Ro News
   » Personnal
   » About us
   » Photography
   » Old blog
   » Performanta

Archives
   » March 2024  (0)
   » February 2024  (0)
   » January 2024  (0)
   » December 2023  (0)
   » November 2023  (0)
   » October 2023  (0)
   » view full archives

rss