Regretatul critic de arta Mihai Orovenu avea o parere personala : “Orice expunere a lucrarilor unui artist creator este un discurs intre autor si publicul sau.” Selectia, dispunerea si relatiile exponatelor simplifica receptia mesajelor. Urmarirea unui proiect personal ofera pe parcurs posibilitatea cristalizarii acestor idei.
In lume sunt edituri de literatura si edituri de fotografie. Specializate pe domeniu, raman pe teren bine-cunoscut. Gallimard sau Aufbau Verlag scot numai carti de literatura. Pentru fotografie, La Martiniere este lider in Franta, Taschen in Germania. Puteti sa le propuneti direct proiecte :
Contact la Martiniere
Propuneri Taschen
Aceste edituri au specialisti reputati care dau aspectul cartii si o desfasurare surprinzatoare, sau elocventa suitei de ilustratii.
In Romania, nici Editura Humanitas nu are un asemenea specialist. Poti face o carte de fotografie la dansii doar daca le oferi un concept propriu, atragator. Daca nu, nu. Nici alte edituri de la noi nu au asemenea specialisti.
Cum e cu obtinerea de fonduri ?
Atat AFCN cat si ICR au o judecata stranie, functie de relatii si de indicatiile “de sus”. In 2007 am depus dosarul cu “Fotografiile Interzise” la AFCN. A fost clasat pe locul 67. Iar expozitia de la MNAC-Teatru National a fost considerata de multi evenimentul anului.
Si in 2019, “ReVederea Revolutiei” a fost refuzata de AFCN. In decembrie, expozitia a fost expusa o luna la MNAR, in Piata Revolutiei si o luna la Timisoara "30”, in viitorul Muzeu al Revolutiei Anticomuniste.
Mai ales in arta, cantitatea nu poate inlocui calitatea. La “Le Mois de la Photo a Paris”, din noiembrie, de regula expozantii au 2-5 imagini, una peste 3m. pentru impact. Mai multe au fie somitati mondiale care expun proiecte in formate neasteptat de mici.
Sau un grup venit pentru prima data - care spera sa vanda acolo ceva, orice.