en en | ro ro

Din ultimul an, mai ales, profesionistii pot obtine rezultate inalt profesionale si pe film si pe digital. Luand in comparatie evolutia computerelor, calitatea digitala va evolua mai repede. Captoare mai bune, mai rapide. Si mai ieftine, cat de curand. Aparatele digitale bune ofera un grad de relaxare. Esti sigur ca pozele au iesit bine ! Ai vazut cum au iesit. Nu mai trebuie sa astepti pana ai filmul developat. Nu mai ai filme prost developate si artistic zgariate. O cantitate virtual nelimitata de declansari poate fi facuta, fara alte cheltuieli decat timp cheltuit la procesare. Apar noi oportunitati, prin aceasta libertate (nelimitata) de a experimenta. Sunt multi fotografi care folosesc si digitalul si filmul. Si unii care au ramas chiar la film. Nu este important cu ce fotografiezi. Importante sunt abordarea proaspata si rezultatele obtinute.

Filmul nu a murit, dar nici nu o duce prea bine. Nu ca ar fi fost greu sa faci copii bune la mariri x15, cam 60x40cm dupa cliseu 35mm. Ci pentru ca greselile se vedeau imediat. Nu doar ale fotografului. Si cele facute la developarea filmului, cu mare Profesionalism, cu grija sa il umple de zoaie si zgarieturi. Filmul avea inconveniente : trebuia platit, expus exact, developat. Avea si mari calitati : o matrita cu o latitudine mare de expunere. Un negativ color rezista vesel la 4 trepte de supra-expunere. Cliseul nu era greu de gasit, daca pastrai ordine. Time-lag nu exista. Insa proliferarea aparatelor digitale a trimis in criza industria fotografica clasica.

Avantajele digitalelor
Pentru incepatori, totul este mai simplu, mai comod si cu erori mai mici. Avand raspuns imediat au inter-activitate accelerata. Pot fi evitate greseli remarcate. Unele clisee pot fi chiar refacute. Cat de interesante sunt imaginile acelea pentru cei care le privesc, este deja o alta chestiune.
Pentru profesionisti, aparatele digitale moderne ofera posibilitati care nu erau disponibile pe film. Schimbarea imediata a sensibilitatii si balansului de alb. Unii sunt si mai avantajati. Cei care greseau mult, folosesc raw. Pot face unele schimbari chiar si dupa declansare.
Apar avantaje pentru fotografii de sport si wild-life. Senzori Apc decupeaza imagini cu camp mai mic ca filmul. Un 200 devine 300mm cu profunzime de camp mai mare. Dar toate avantajele au si inconveniente. Punerea la punct selectiva e diminuata. Ce ar trebui sa fie neclar, e prea clar.
Lipsa microstructurii filmului permite o redarea fidela a detaliilor fine, mai ales la tonuri delicate.

Nu redau convenabil contrastele prea mari.
In contre-jour, rezultatele ies si mai bine pe film.

Interesant, la fotografii trecuti de o varsta, acei care prefera redari de subiecte dure au ramas la film. Ca Ralph Gibson si Dan Dinescu.
Si acei care prefera tonuri catifelate, cum e Sebastiao Salgado.
Carlos-Clarke chiar s-a sinucis !
Acei interesati de tonuri delicate au trecut mai demult la digital : Jay Maisel sau Monte Zucker. Altii au basculat la digital in ultimul moment, cu Dslr peste 12Mpx : Yann-Arthus Bertrand. Monte Zucker (si Cosmin Bumbutz) prefera 5D fata de 1Ds-Mk2. Este mai maniabil si mai putin agresiv.

De fapt, ce ne intereseaza ? Sa facem multe declansari ?
Sau sa obtinem fotografii mai bune ?
Aveam mai multe aparate de fotografiat. In 1986, am facut 91 filme alb-negru. Dintre acestea 71 erau facute cu SLR bun, 20 cu Rf. Dintre cele mai bune, fotografiile facute cu Rf predominau clar ! Logic ar fi fost sa folosesc doar aparatul cu telemetru. Dar sistemele erau usor incompatibile. SLR era relativ mare, zgomotos, desi cu posibilitati mari in unele situatii. Rf era discret, tacut si mai precis. Dar avantajele Rf dispar, atunci cand ai la gat si arma de categorie grea.

Published on June 19, 2006. 3011 views. 0 comments

Add comment
*
*
*
the fields marked with (*) are compulsory
 
Pages
   » Biography
   » Contact

Categories
   » World
   » Ro News
   » Personnal
   » About us
   » Photography
   » Old blog
   » Performanta

Archives
   September 2019  (0)
   August 2019  (0)
   July 2019  (0)
   June 2019  (0)
   May 2019  (0)
   April 2019  (0)
   » view full archives