Oltcit /licenta Citroen Axel era o masinuta destul de moderna, in Romania anilor 1985.
http://en.wikipedia.org/wiki/Oltcit
Mai usoara decat Dacia, foarte potrivita pentru 2 persoane, lua curbele cu viteza mai mare. Cu bancheta spate rabatuta obtineai un portbagaj urias, accesibil. Si mergeam la tara cu bagaje.
Avea probleme legate de partea electrica. Era proiectata de Citroen cu aprindere electronica, care nu a putut fi asimilata de industria romana.
La masina olteneasca, adaptarea unui delco clasic cu capacul amplasat sub motor si fise electrice de 2 metri a costat inca 50 % din valoarea contractului.
Aveai si « Avantaje », masina se ineca la ploi mari daca franai in balta. Pierdeai curent iarna, motorul racit cu aer trebuia incalzit macar 2 minute inainte sa demarezi.
Am luat Oltcit Club in iulie 1984. Am scris despre turul in Oltcit prin tara, fara benzina.
http://www.ap-arte.ro/ro/blog/personal/articol/turul-tarii-in-oltcit-fara-benzina/129/90.html
Mai usoara ca Dacia si cu frane pe disc - frana pe distante mai scurte. Am putut evita cateva accidente grave, cand alte autovehicole erau sa ne loveasca. Cel mai grav putea fi unul din care am scapat. Era iarna.
Plecam de dimineata cu sotia din Drumul Taberei, pe drumul gol cu polei. Din partea opusa venea un camion gigantic rusesc, Kamaz sau chiar Belaz mai mic :
http://www.youtube.com/watch?v=5v20lN_hsRw
Dintr-odata camionul enorm a inceput sa se roteasca amenintator, venind spre noi ca un sapun ud. Am bagat fortat dintr-a 3-a in a 2-a, apoi 1. Am oprit, am plecat in mars-ariere. Tot era cat pe ce sa ne loveasca. Intre timp sotia mea tipa ca sirena lui Roaita.
Infine, monstrul a oprit. Avea roti mai inalte decat capota de Oltcit.
La volan era un tanar verde la fata. Din dreapta coboara un grasan congestionat, care urla. Ce n-ai luat mai repede rabla din drum ? Nu vezi ca baiatul a pierdut controlul ? Asa este. « Baiatul » pusese o frana brusca. Care era sa ne fie fatala.
Una peste alta eram multumit de masinuta.
In 1988 si-a luat si tata Oltcit RTS. Am mers cu el la Craiova. Nu s-ar fi descurcat cu canistra de benzina in geamantan. Eu aveam pe Oltcit carburator Solex, frantuzesc. Masina lui cu carburator local nu pornea iarna. I-am gasit leac. Medic, tata mergea la consultatii o ora la spital si apoi la policlinica. Stand la parter, scoteam 2 prelungitoare pe geam. Ieseam si incalzeam carburatorul cu foenul. Cum se incalzea, pornea. Intr-o ora ramanea suficient de cald ca sa porneasca si la intoarcere. Ehei, ce vremuri !
Cu masini « dichisite ». Trebuia sa le incalzesti temeinic, inainte sa « profiti » de ele.
Iar noi eram foarte multumiti de prestatia rablelor.
De fapt erau si glume cu Trabantul. Ce asemanare este intre un Trabant si un bordel ?
Ti-e rusine sa intri. Ti-e rusine sa iesi ! Dar inauntru e cald si bine...
Ce dovada mai buna vreti ? Fericirea este un raport intre sperante si realizari.