en en | ro ro

Dozarea luminii ce ajunge pe film se facea modificand timpi sau diafragme. Pe timpul formatelor mari pe film, toate declansarile se faceau de regula cu aparatul pe trepied. Deplasarea nu era usoara. Valoarea diafragmei facea diferenta intre redarile propuse.

Dupa 1965, aparatele cu film ingust s-au impus in mai multe domenii. Au fost inlaturate de noile modele, cu captor digital. Spre deosebire de film, acestea au si posibilitatea selectiei unei sensibilitati diferite, chiar pentru fiecare imagine.

Obiectivele moderne au facut mari progrese, diferenta redarii e minima de la F max+1, pana la f: 11. Pierzi parte din calitate la un cliseu usor miscat. Si mai mult din punerea la punct aproximativa, sau de la AF nedecis. La aparatele digitale, timpii de expunere devin mai importanti decat deschiderea diafragmei. Asa o fi, sau doar mi se pare ?

Sa vedem. Alegerea lor asigura fie imagini foarte clare, nemiscate, sau anumite efecte urmarite. Sa grupam timpii in 4 categorii. Foarte rapizi, mai scurti decat 1/500.

Majoritatea fotografiilor de sport se fac cu timpi in jur de 1/2000, ca sa se poata folosi deschiderea maxima de f: 2.8. La sporturi mecanice, de-abia 1 /4000 reda totul clar, nemiscat, pana si pamantul aruncat de cauciucuri :

http://www.flickr.com/photos/ericwolfe/2474786949/lightbox/

De la 1/250 subiectele foarte rapide devin interesante doar in panning.

Timpii uzuali sunt intre 1/60 si 1/250, iar cei lungi si nesiguri, intre 1/15 (/30) si 1/2s.

Si cei foarte lungi in secunde sau minute. Premiul la Daily News Wordpress-Photo 2011 a fost luat de Roemers. In Metropolis, a eliminat aglomeratia folosind timpi de ordinul secundei, sa ramana vizibile miscarea si culoarea :

http://www.worldpressphoto.org/photo/2011martinroemersdls1-aj?gallery=890

La caderi de apa, timpi mai lungi redau apa ca o spuma alba. Cu 8 sec. limita minima :

http://www.flickr.com/photos/yury-prokopenko/4154521775/lightbox/

Si noi avem Apostoli ai timpilor foarte lungi. Cara mereu trepiedul dupa ei cu filtre x 500. Asa cum au vazut la unii si la altii. Care la randul lor s-au luat dupa fotografiile minimaliste sau nocturne ale lui Mc Kenna. Dar nu aveau rabdare nici inspiratie.

Pacat ! Unii dintre ei sunt foarte talentati, dar au apucat pe o cale prea batuta.

Panningul presupune un timp net mai lung decat cel ce ar « ingheta » subiectul.

Insa acesta este urmarit in miscare, redat relativ clar, in timp ce fondul imobil din spate este redat puternic translatat. Senzatia de miscare este accentuata.

http://www.flickr.com/photos/digitalgold/5011709426/sizes/o/in/photostream/

Respectand cateva principii : cu teleobiectiv mediu, pe monopod, sa urmaresti atent miscarea, inainte si dupa declansare, uneori si flash cald la timpi lungi. Ceva tehnica, multa practica, nitel VR si putin noroc si se pot obtine rezultate foarte spectaculoase.

http://www.flickr.com/photos/mortenprom/3839486143/#/photos/mortenprom/3839486143/lightbox/

Ideea principala este sa incerci si altfel. Si sa perseverezi pe caile care ti se potrivesc.


Published on October 20, 2011. 3718 views. 3 comments

Add comment
*
*
*
the fields marked with (*) are compulsory
 
Pages
   » Biography
   » Contact

Categories
   » World
   » Ro News
   » Personnal
   » About us
   » Photography
   » Old blog
   » Performanta

Archives
   November 2019  (0)
   October 2019  (0)
   September 2019  (0)
   August 2019  (0)
   July 2019  (0)
   June 2019  (0)
   » view full archives