en en | ro ro

La inceput dadeam filmele sa le developeze altii. Nu am fost nici-odata multumit. Erau prea contraste, murdare si zgariate. Am cumparat doza de developat, am incercat si eu. Nu era mai rau, desi faceam greseli. Daca raspunzi la telefon risti sa-ti prajesti filmul. Nu aveam un termometru bun si foloseam revelatori comozi RDG : Rodinal si Atomal.

Avand si un Leica, am vazut ca nu poti developa deodata 2 filme, unul facut cu un obiectiv exceptional, altul cu un obiectiv prost. Unul dintre ele nu se va putea copia. Am vandut aparatul Praktica cu obiective Mayer RDG. Am trecut la developare compensata.

Am incercat reteta D76, simpla, cu mari calitati, daca lucrezi exact. Developarea in baie pierduta, folosita o singura data, elimina uzura revelatorului. Revelatorul este diluat cu o cantitate egala de apa. Developezi filmul, apoi arunci revelatorul diluat si folosit odata. De fiecare data se va comporta la fel, este intotdeauna proaspat. Apar avantaje nete.

Revelatorul diluat favorizeaza efectul de margine, marind acutanta si claritatea. Conditia este sa nu il rotesti /rastorni mai des de odata pe minut. Asa ceva e mai greu de realizat pe linii automate. Revelatorul diluat care imbiba filmul se epuizeaza in acel minut.

Reduce mai putin sarurile de argint unde filmul va iesi dens /inchis, continua activitatea unde va iesi transparent. Pe limite se produce un transfer de ioni ce amplifica separatia dintre tonuri. Contururile dintre alb si negru sunt precise. Imaginea va fi foarte clara. Evitati baia stop. Filmele sunt putin mai palide, mai transparente. Se scaneaza mai bine.

Din 1974 eram prieten cu Nic Hanu si Dan Dinescu, mai vechi ca mine in bransa. Pozele lor erau net mai bune tehnic decat ale mele. Am incercat revelatorii lor. Foloseau, ambii, revelatori cu phenidona, chipurile mai moderni. Toti 3 ne cantaream substante, obtinute de la chimisti care lucrau in laboratoare. Dan Dinescu folosea reteta Microphen, supra-expunea clisee si subdevelopa filmul. Cu expunere normala nu am obtinut rezultate mai bune. Hanu folosea o reteta PFX Crawley, revelator lichid in dilutie 1 : 40. Prea dur pe gustul meu, foarte potrivit pentru el. Avea un aparat de marit, construit de el, cu lumina difuza, moale. Aparatul de marit il facea sa piarda contrast. Marea contrastul cliseului de la developare, ca sa-i iasa copiile normale. Pana si subiectul fotografiei conteaza.

Unele subiecte sunt favorizate de contraste mari, peisajele bunaoara. Altele nu suporta revelatori duri, de exemplu imaginile in contralumina. Am revenit la D76, diluat 1+1.

Cand predam la universitatea populara Dalles, am decis sa fac tot ce-i invatam pe altii. Am fost atent ce nu mergea bine la developare : trebuie sa obtii un proces exact repetabil. Cel mai greu este sa mentii temperatura constanta. Vara si iarna pierzi mult timp. sau gresesti grav. Cu datele de la producatori, am facut graficul variatiei timpului de developare, functie de temperatura. Dupa cateva cercetari, am imbunatat procesul.

Incepeam cu temperatura apropiata, diferita de 20 grade C. Mai mare iarna, cand revelatorul se racea si mai mica vara, cand se incalzea. Notam temperatura cu care incepe developarea. La 19 grade, la filmul cutare corespundea un timp de 12 minute. Masuram temperatura exacta la 5 minute, momentul de mijloc. Termometrul arata acum 21 de grade. Scurtam timpul corespunzator.

Interesant ca Dan a trecut si el la D76. Si rezultatele lui erau mai bune asa.

Se stie ca developarea compensata, cu baie pierduta, e cel mai bun proces pentru filme alb-negru de format 35mm. Kodak vinde D76, gata cantarit.

Am scris un articol similar in 2002. Dar amicul Ufo a scos diagrama variatiei developarii functie de temperatura. Nu intelesese legatura.

 

Avantaje : Folosind tabelul ne simplificam viata. Pierzi mult timp cu obtinerea temperaturii exacte. Nu va chinuiti sa faceti exact 20°C. Iarna, casa poate fi rece, iar vara mult mai calda. Incepeti developarea la o temperatura apropiata de 20 grade, mai mica cu un grad (2) vara, mai mare cu un grad, sau 2, iarna. Notati datele initiale.

La jumatatea timpului de developare verificati temperatura. Daca e tot cea de la inceput, este in regula. Daca difera cumva, putem corecta timpul de developare - corespunzator cu cel afisat in abaca anexata. Probleme. Unele filme alb-negru si-au mai schimbat caracteristicile. Graficul a fost actualizat /corectat doar pana in 1998, dar e bun de start. In 1999-2002 am developat putine filme, aveam un serviciu greu si santier acasa.

In acea perioada marii producatori au schimbat radical emulsiile, sa tina piept revolutiei digitale. Cateva filme au acum timpii de developare (usor) mai scurti decat scrie mai sus. De cand am avut expozitia mare, nu mai am nici laborator, ocupat de lazi pline cu poze.


Published on April 03, 2011. 4667 views. 0 comments

Add comment
*
*
*
the fields marked with (*) are compulsory
 
Pages
   » Biography
   » Contact

Categories
   » World
   » Ro News
   » Personnal
   » About us
   » Photography
   » Old blog
   » Performanta

Archives
   July 2019  (0)
   June 2019  (0)
   May 2019  (0)
   April 2019  (0)
   March 2019  (0)
   February 2019  (0)
   » view full archives