R.Kipling a scris Cartile Junglei. « Mananca sau vei fi mancat » era crezul de baza in jungla.
Dar concursurile fotografice, cat sunt de corecte? Cum gandesc cei din juriu ? Constructiv, evident. In favoarea cui? Mai intai a lor. Dar si a celor care platesc evenimentul.
Nu de regulamente complexe e nevoie in competitiile fotografice, ci de criterii reale, adaptate la concursuri diverse. Pui cateva randuri pe hartie si orientezi competitia. Mai ales juriile locale nu folosesc criterii, ci mai degraba interese.
Creatia nu-i exact cuantificabila. Diferenta nu e directa ca in sport. Este apreciata subiectiv.
http://www.luminous-landscape.com/about/contributors/vision_12_photographic_competitions.shtml
Parerile preconcepute sunt cu atat mai neproductive, pe masura ce juriul este mai bun.
Dl.Gh.Epuran povestea jurizarea la concursul Orwo-Pentacon, platit de Uniunea Ziaristilor URSS. Pozele erau expuse la 18x24cm. Discutau inainte, dar parerile erau prea impartite.
Fiind mii de poze si juriul numeros promovau o metoda expeditiva. Membrii juriului primeau fiecare cartoane cu note : cate unul cu 5, 2 de 4, 3 de 3, 4 de 2, si 5 bucati cu 1, cu numele lor scris pe toate cartoanele. Nu aveau dreptul sa puna decat 6 din 15 la tara lor. 9, cele de 1 si 2, le puneau pe pozele straine care le placeau mai mult. Pe cele mari le pastrau.
Cum primea o poza din tara lor 2 cartonase, ii puneau si ei unul. La sfarsit toate pozele cu 3 cartonase erau premiate. Astfel dadeau premii doar la fotografii interesante. Cele insipide dispareau din concurs. Cand mergea dl. Epuran, Romania lua mai multe premii.
Daca mergea S.Comanescu, lua putine sau chiar deloc. Era in conducerea mondiala a FIAP. Il invitau pe el sa voteze primul, invitat de onoare. Alegea poze de la “consacrati”, nu din cele inovatoare. Isi arunca cartoanele degeaba. Pozele artificiale nu mai primeau nimic de la altii.
Responsabilitatea membrilor juriului este in culpa? Iata o posibila cale de a o incuraja