en en | ro ro

Am condus 4 zile 1400km prin tara cu drumuri concepute si « modernizate » de tampiti.

Cheltuitorii de fonduri europene fac si unele « modernizari » daunatoare. In perioada comunista si dupa ea, investitiile cu cap au fost evitate. Fostii activisti, deveniti capitalisti, se temeau de concurenta libera. Daca calatoresti in Europa ai de ales intre autostrazi si drumuri locale. Cele din urma trec tangent pe langa localitati. Noi suntem mai cu mot. Drumurile noastre locale se fac exclusiv « modernizand » ulita principala a satelor.

Traficul reprezinta pericol pentru localnici. Iar viata satului impiedica circulatia normala. Si se fac investitii enorme nejustificate cu aceste drumuri. Excesul de zel este o regula.

Intrarea in localitati e semnalizata de regula cu benzi vopsite - fac zgomot de avertizare. In judetul Mures apare in acest scop ceva ca un refugiu de tramvai in mijlocul drumului. Are 40cm inaltime din beton, cu o balustrada in jur din teava metalica de 6 cm. Pusa in ce scop ?

Interesele contradictorii dintre Cnadr si administratia locala duc la compromisuri reciproc dezavantajoase. Invariabil aleg solutia cea mai scumpa. Aparent modernizarile sunt justificate, desi provoaca conflicte ce pot transforma incidente banale in accidente grave.

In Europa, drumurile pe denivelari au drenuri si canalizari ale apei de versant. La noi nu. Ele ar deranja gospodariile riverane.

In satele din Bistrita Nasaud, pe ambele parti ale drumului, sunt santuri adanci din BA de 1,5m. La fiecare intrare in curte este un pod cu balustrazi din BA. Conducta sub podet are doar 20cm si se va colmata. Am vazut o Dacie mototolita rau infipta in parapetul de 1m.

In satele din Maramures, solutia e mai corect conceputa, dar tot foarte scumpa. 2 canale din BA, stanga dreapta, de 1,5m adancime pe 0,70 latime, acoperite cu prefabricate. In multe locuri canalele sunt deasupra terenului, iar apele de versant se infiltreaza in sol.

Luand exemplu de la occidentali, Brasovul a inlocuit intersectiile semaforizate cu sensuri giratorii. Foarte bine! La intrarea in oras dinspre Hoghiz un sens giratoriu apare subit, cu zid din piatra de 1,2m inaltime, un obstacol periculos, vizibil lovit de numeroase ori !

Cireasa de pe tort, ne-am intors duminica. La 14h20 ajungeam in Predeal, de unde am mers in coloana, doar cu 1-a si stai, cam o ora si jumatate, pana la Sinaia. Drumul prin centru era inchis ca sa il asfalteze duminica! Cei ce au « castigat » licitatia n-au angajati. Si ii pot lua pe cei de la Drumuri doar duminica. Functionarii care au primit avantaje ca acestia sa castige ar trebui scuturati definitiv. La iarna amatorii de sporturi de iarna pot ajunge mai tarziu la Predeal. Destul cat sa le ramâna copiilor costumele de schi mici.

« Cum e turcul, si pistolul » spune o vorba veche. Cu asa Prim Ministru, asa functionari.

http://adevarul.ro/news/politica/cind-vinovatul-e-nevinovat-1_53ccb9ef0d133766a89cc470/index.html 


Publicat în 22 iulie 2014. 3627 vizualizari. 3 comentarii

Adauga comentariu
*
*
*
campurile marcate cu (*) sunt obligatorii