Un grup de fotografi buni expun al 4-lea an consecutiv Fotografia de Jurnal.
Perseverenta celor de la Jurnal i-a inspirat si pe altii :
http://www.cotidianul.ro/foto
Dar si la Jurnal, expozitia pare mai slaba decat cele anterioare. O trasatura comuna sunt poze superficiale, facute cu obiective prea largi, multe necontrolate, intamplatoare, manieriste.
Manierism : formalism in realizarea unei /unor opere, rezultat din folosirea mecanica, repetand sistematic anumite procedee. Cele 120 poze apar aici :
http://www.jurnalul.ro/foto.category.php?catId=2
Sunt si cateva poze foarte bune, dar excesele sunt greu de suportat.
Am retinut fotografii interesante, chiar daca cateva au si spatiu excesiv :
Nr.34, Bogdan Iurascu, Aronesti-Alba
Nr.50, Vlad Dumitrescu, Perieni-Vaslui
Cateva apar si in Seriile Basarabia, de Marius Raica, Nuntile de Aur si Spitalul de Urgenta ale Karinei Knapek. Iar preferata mea este nr.97, din Rwanda, tot de K.K.
Dar prea multe poze erau si mai graitoare, daca fotograful incadra sub 50% !
Am intalnit acolo un fotograf francez, mirat de excese. In Germania, doar ziare locale prizeaza deformari de capete. Dar in Franta, toate acele poze sunt respinse in bloc.
Aceasta observatie, cu abuzul de super-wide, i-o faceam doamnei Knapek si cu 2 ani in urma !
http://www.ap-arte.ro/images-archives/archives/2005/12/de_vorba_cu_kar.html
Iar dansa era de acord. Si modelul romanesc nu este valabil pretutindeni.
In interviul pentru Fotomagazin, dl.Pungovschi remarca ca pentru poze, ca acele tiparite in Libertatea, iti pierzi sigur slujba in Saint Louis, USA.
Folosirea neincetata de obiective prea largi este un simptom al nesigurantei fotografului, vrea sa fie sigur ca prinde tot ce era important. Si nu rateaza ceva, la care nu a fost atent.
Foarte des vad fotografi care pozeaza stand 5-6 umar la umar. Fac un pas in fata, sa le ia fata altora. Atunci o fi avantajos sa ai focala de 14mm, fata de 50mm.
Dar la majoritatea fotografiilor, fotograful este singur. Obiectivul de 16mm cuprinde mai mult decat acel de 35mm, daca stai pe loc. Dar daca faci 2 pasi in fata cu 16mm, iar cu 35mm 2 pasi inapoi, raportul se poate schimba. Si in toate pozele facute sub 1m distanta, subiectul reactioneaza negativ.
Pana la urma, utilizarea sistematica a obiectivelor super-largi dilueaza interesul pozei, cu prea mult camp inutil. Iar in fotografie, ca si la reclama, Ce-i Prea Mult Nu e Sanatos.