en en | ro ro

Din 1973 a inceput industrializarea fortata a judetelor, cu platforme industriale in resedintele de judet. Catre noi culmi de civilizatie si progres, era sloganul vremii. Pe platforma Bistrita vest era propusa industrie grea. Mergeam des acolo in delegatii. Circulatia materiilor prime si a produselor era preconizata pe cale ferata. Racorduri in laba de gasca legau platforma de gara.

pe%20laba%20de%20gasca%20CF.jpg

Orasul Bistrita nu are cale ferata directa. O cursa locala face naveta 11km Bistrita-Saratel, mic nod feroviar pe traseul Baia Mare-Bucuresti.
In 1983, tarziu toamna, am fost la Bistrita. La plecare eram in vagon de dormit, legat la trenul accelerat de la Baia Mare, Zalau. M-am trezit la 3 noaptea auzind zgomote neobisnuite. Trenul era oprit. Am deschis geamul. Partea din fata a trenului ardea intr-un spectacol apocaliptic.
Am aflat detalii dupa aceea. A izbucnit un incendiu intr-un vagon de la instalatia electrica. A luat foc si urmatorul. In panica, personalul CF, in loc sa desfaca trenul dupa vagoanele in flacari, sa duca vagoanele ce ardeau intr-un triaj pustiu si sa revina sa ia intreaga garnitura, au facut invers. Au desfacut trenul in fata lor, lasand vagoanele aprinse legate.
In garnitura lunga erau 8-10 vagoane de dormit, 8-10 insotitori, 16-20 stingatoare de incendiu. Nici-un stingator nu ar fi functionat. Ajutati de cativa calatori, insotitorii au reusit sa impinga vagoanele in flacari la circa 30m de garnitura mare. Noroc ca linia nu era in panta. Garnitura de tren era intr-o padure majestuoasa de pini, din zona Toplita. Mai multi factori au oprit propagarea incendiului. Trenul era pe rambleu, un terasament inalt cu panta foarte mare.
Pietrisul terasamentului a impiedicat padurea sa ajunga aproape. Copacii mari se zareau la 15m dreapta-stanga, mai jos. Nici pompierii nu au putut ajunge sus. Le vedeam masinile jos. Nu era deloc vant. Focul ardea cu flacari enorme de zece metri, dar linistite, fara scantei.

Aveam in aparat film diapozitiv de 18 Din /50 Iso. Trepied nu luam in delegatiile cu alergatura. Si cum sa-l fi montat la exterior. Cam fara sperante, am lipit aparatul pe peretele extern al vagonului si am facut cateva declansari cu 1-4 secunde. Iata una dintre ele :

incendiu%20%20acc%20BM_Buc.jpg

Am coborat din vagon, dar tufe de aluni mascau ansamblul. 2 schelete de vagoane, devorate de flacari, in noaptea neagra, nu sunt atat de sugestive. Bine ca nu au fost victime. Garnitura de tren putea pleca dupa consumarea incendiului. Dar au inceput anchete. A venit ministrul cu o drezina de viteza. Am ajuns in Bucuresti cu 19 ore intarziere, rupti de foame.
Acest eveniment nu cred ca a fost ceva exceptional. Am si alte imagini cu vagoane arse, deformate de incendiu, din alte locuri. Am vazut asa-ceva si la altii.

Publicat în 22 martie 2007. 3872 vizualizari. 0 comentarii

Adauga comentariu
*
*
*
campurile marcate cu (*) sunt obligatorii