Toate cele 5 obiective cu deschidere 1,4, le-am probat fotografiind mire la deschiderile : 1,4, 2, 2,8 si 5,6. Ca sa elimin greseli, am facut 6 declansari pentru fiecare diafragma, cu reglari diverse. La f : 11 proba nu mi se pare relevanta. De ce iti mai trebuia un obiectiv scump, atat de deschis. Mai apare si difractia. Am facut si probe pe film. Modelele F2 si F3 au vizari mult mai bune decat orice Dslr scump. Despre acele poze, cu o alta ocazie.
Ma asteptam sa scriu mai mult de calitatile obiectivelor, sau redari prerafaelite. Credeam ca rezolutia obiectivelor si captoarelor, mai mare decat a filmului, va fi problema.
Si eu, catana batrana, m-am inselat. Am acasa 2 mire vechi Kodak de inalta rezolutie.
Am crezut ca nu apar diferente graitoare.
Am marit distanta de fotografiere, respectiv rezolutia.
Ei bine, nu ! Veriga cea mai slaba este punerea foarte precisa la punct a distantei. Primele probe la distanta de 81f nu erau concludente. Probe facute cu mare grija la Zeiss Planar erau majoritar neclare. Sharpening 6 la D700 e prea mare la mire de rezolutie. L-am dus la 2.
Am revenit la probele clasice la 41f, (la 2,05m pentru 50mm) mai usor de facut.
Si cateva cuvinte despre obiective.
0. Nikkor AIS 35mm f: 1,4, nr serie : 435 226
E cel mai greu dintre cele 5. Are unghiul cel mai larg. Pe film, era obiectivul meu favorit. Pe digital, am avut rezultate nemultumitoare.
Nu din cauza obiectivului, ci a calitatii slabe a vizarii.
1. Nikkor AIS 50mm f: 1,4, nr serie : 5 608 021
Un obiectiv cu o constructie excelenta, poate usor demodat acum.
2. Nikon G AF-s 50mm f: 1,4, nr serie : 218 999
Modelul nou, 2009, complet diferit de modele mai vechi. Este mai mare in diametru, avand motor incorporat. Dar si cel mai usor. Are un AF(-s) special, optimizat pe precizie. Nu are contrastul Zeiss Planar la 1,4, dar cumularea rezultatelor il face impresionant.
3. Carl Zeiss Planar T 50mm f/1,4 ZF, nr serie : 1 567 1067
Optic, obiectivul este special, cu redarea tonurilor excelenta si cromatica impecabila.
Exceptional pe film, e o binecuvantare pe batranul F2.
Nu si pe digital. Deschis la maxim, e foarte greu sa obtii cu el clisee perfect clare. Nici pe trepied nu poti depasi 67%, din cauza vizarii. Are deformatie in butoias, marisoara la 1,4.
Se reduce la diafragmare, dar nu dispare de tot. Si coma este vizibila.
4. Voigtlander Nokton 58 mm f/1,4 nr serie : 9 850 389, obiectiv adaptat la digital, cu Cpu.
La rezolutie sta bine. In rest, obiectivul are probleme. La deschidere maxima este chiar dezamagitor, fata de concurenta. Din cauza vignetarii importante, in colturi contrastul este excesiv de redus. Doar de la deschidere 2,8 devine bun intr-adevar.
Redarea planurilor si zonelor neclare, este mai onctuoasa intre 2 si 4. Mai interesant la fotografii care flateaza. Pastreaza scaderea claritatii in colturi, inclusiv la 5,6.
Am atasat ca termen de comparatie si 18-70mm, unul din cele mai reusite obiective kit. Apare doar la 5,6 centru. Aparatul trece pe format Dx si nu mai pozeaza coltul.
Probele afisate sunt decupaje la 100% din fisiere jpg, fara procesari si fara sharpening. Probele prezentatate pot fi salvate si deschise in Phs. Uneori aparentele inseala. Este ales cel mai bun cliseu din cele 6 la diafragma respectiva.
Unele sunt mult deasupra mediei. Si celelalte probe, care nu apar, conteaza.
Uneori erorile se anuleaza. Mirele la 35mm Ais si Planar au cativa pixeli in plus. Distantele lor focale sunt mai lungi. Punerea la punct de face exclusiv pe centru. De 2 ori colturile au iesit mai clare decat centrul. Reglarea era in spatele centrului, avantajand coltul.
Trebuie tinut seama si de comentariile scrise, care vor apare intr-un post ulterior.