en en | ro ro

Care ar fi cei mai importanti fotografi americani ? Mai multi. Primii sunt acei ale caror fotografii au ramas in istorie : D.Lange, E.W.Smith si G.Winogrand. Separat Strand, Weston si Adams au contributii la punerea in valoare a patrimoniului.
Dar la francezi ? Secolul trecut a fost marcat de imaginile facute de H.Cartier-Bresson si R. Doisneau. Ce tip de fotografie faceau cei amintiti ?
Mai ales fotografie umanista. Acum, poate cel mai important fotograf din lume e Sebastiao Salgado, devenit cunoscut fotografiind oameni, mai degraba simpli, decat cunoscuti.
In 2006, serii cu mare succes la noi au fost : Caramidari de Bogdan Croitoru si Oameni de la vagoneti de Cosmin Bumbutz, cu imagini cat se poate de umane.

Dar cum sunt apreciati fotografii romani ?
Dupa cat de artificiale le sunt modelele si subiectele.
Avem o educatie deformata. Formatorii de opinie au fost impregnati de ideea ca realitatea nu e interesanta ; nu are legatura cu creatia. De unde provine aceasta ? Din educatia primita si din mesaje receptate.
Ce putea face Bine Intentionata Securitate ? Nu erau atat de tampiti, sa lase sa apara documente cu realitatea sinistra, nici nu puteau interzice asta.
Cunoasteti atractia fructului oprit ; prohibitia americana l-a demonstrat cu varf si indesat. Acest curent de opinie indus a impregnat mentalitatile.

Persoane cu credit din fotografia romana au ajuns sa creada sincer o asemenea prostie. Si o propaga, pentru ca le e favorabila : le sufla in panze. Aceste mesaje subliminale au ramas impregnate in mentalitatile locale.
Si cercuri care aduna elita nu sunt ferite in mediocritate.
Pe Punctum creste procentul de imagini manieriste, artificiale. Poate ca este o intamplare, sau poate sunt de moda veche, C.Falub si A.Andrei pun teanc pozele previzibile. L.Puiu si G.Serban sunt exceptiile fericite. Alina Andrei e un caz special. Scrie senzational, dar pozele i se apropie rar de scris.
Cele cu putine merite si le sustine cu textul. O fi bine ? Mai degraba cred ca da un exemplu nociv. Personajele de baza, mielul, Kermit, ceasca, reflexe, ferestre, pavaj sunt literare sau patetice. Poze bune, cu o sensibilitate aparte, i-au ramas din vara trecuta. Nu am resentimente, simpatizez persoana, dar cred ca derapeaza. Exista altii care scriu si mai bine !
Dl.Cartarescu este si el pasionat de fotografie ; are D70 de 2 ani. Un scriitor, reprezentativ in fotografie ? Nu. Doar un scriitor celebru, pana la proba contrarie.
In 1975 nr.1 national, Mihailopol, proptea peisaje slabe cu poeme de Shakespeare dedesubt. Credeti ca erau mai bune ? Pastrez si acum mari indoieli.
Textul poate atrage atentia asupra unei imagini. Nu are absolut nici-un efect asupra calitatii ei. Si dl.Falub este un tip special. Dar urmele de interes au disparut, dupa 2004, din pozele sale. De fapt, in orice grupare artistica, cantitatea tinde sa acopere calitatea, daca nu se iau masuri.
Nivelul autorului este indicat de cea mai slaba lucrare. Daca depaseste acel nivel, nu o mai suporta ! scria Alex Brodovitch, cel mai celebru Art-Director din istorie.

O idee gasita in cercuri italiene cere sa limitezi numarul total de expuneri. La 40 sa zicem. Daca ai una mai buna, trebuie sa iti scoti singur o alta mai veche. Cu aceasta ocazie ti le reevaluezi pe cele expuse.
Am mai purtat aceasta conversatie fara succes.
Doar dl.Ghetie a raspuns pe BoG la provocare. Apar si tineri care descopera ca realitatea vietii de zi cu zi e mai interesanta decat fictiunea.
http://www.gandul.info/articol_34454/un_zootehnist__un_medicinist_si_un_arhitect_uniti_de_dragostea_pentru_fotografie.html
Sau ieri :
http://www.adevarulonline.ro/articole/lucian-muntean-fotoreporterul-adevarului-expune-in-paris-la-festivalul-multimedia-est-ouest/308618
Putem sa ne bucuram cand normalitatea revine. Poate prea incet.
Fotografii bune se fac cu idei proaspete si o viziune personala, depasindu-ti de fiecare data propriile limite.

Publicat în 14 aprilie 2007. 3181 vizualizari. 0 comentarii

Adauga comentariu
*
*
*
campurile marcate cu (*) sunt obligatorii