en en | ro ro

Principiile esteticii japoneze: Wabi-sabi este o filozofie japonez─â antic─â, cu r─âd─âcini în Zen.
Ea venereaza austeritatea, natura ╚Öi cotidianul; Fukinsei: asimetrie, neregularitate; Kanso: simplitate; Koko: de baz─â, rezistent; Shizen: f─âr─â preten╚Ťii, naturale; Yugen: har subtil profund, nu evident; Y┼źgen: misterios si profund; Datsuzoku: nelimitat de conven╚Ťie, gratuit; Seijaku: lini╚Öte.


Frumusetea reala nu are nevoie de zorzoane. Frumusetea spatiului gol, „yohaku no bi”, ma sau aki. Pentru privitorul occidental, arta Yohaku este bine descris─â în termenii lui Mies van der Rohe „less is more”. „Te apropii de perfec╚Ťiune nu când nu mai este nimic de ad─âugat, ci când atunci nu mai r─âmâne nimic de scos”.
Spa╚Ťiul gol, nevopsit, este principala caracteristica a picturii chineze╚Öti ╚Öi japoneze. Spa╚Ťiul gol nu este pur ╚Öi simplu o zona nevopsita; este important pentru compozi╚Ťia unui tablou ╚Öi poart─â aceea╚Öi „greutate” ca ╚Öi zonele pictate, adesea servind la declan╚Öarea sau echilibrarea motivelor. Din secolul 10, în China, pictorii de peisaj in tus încercau s─â surprind─â spiritul peisajului din jurul lor; în tablourile lor spa╚Ťiul liber func╚Ťiona ca "spirit" ki. În timpul dinastiei Song Nord, arti╚Ötii ╚Öi-au înso╚Ťit tablourile cu versuri pe spa╚Ťiul gol din tablou. Mai târziu în perioada Southern Song, arti╚Öti precum Ma Yuan (Jp; Ba En) ╚Öi Hsia Kuei (Jp; Ka kei) ╚Öi-au echilibrat compozi╚Ťiile cu cantit─â╚Ťi mari de spa╚Ťiu liber. La ╚Öcoala de Che din perioada Ming ╚Öi mo╚Ötenitorii lor artistici din Japonia, ╚Öcoala Kanou.
Kanouha a adoptat spa╚Ťiul liber pe suprafe╚Ťe mari. Urma╚Öii budismului Chan din China, Zen în Japonia, au folosit mai ales desenul in tus împreun─â cu spa╚Ťiul gol din tablourile lor pentru a reprezenta „nimicul” simbolic sau miu inerent în ideologia lor. În picturile de ecran ╚Öi manualele de la perioadele Heian pân─â la Kamakura, spa╚Ťiul liber a fost utilizat pentru a reprezenta adâncimea pictorial─â ╚Öi mi╚Öcarea în timp.
În picturile pe scar─â larg─â din perioada Muromachi târzie pân─â în perioada Edo, fundalurile de frunze de aur au fost înlocuite pentru spa╚Ťiul liber, dar au func╚Ťionat în general în acela╚Öi mod. Mai târziu, în perioada Edo, arti╚Öti precum Maruyama Oukyo ╚Öi adep╚Ťii s─âi * Maruyama-Shijouha, interesa╚Ťi s─â înf─â╚Ťi╚Öeze imagini apropiate scenelor reale, au continuat s─â foloseasc─â spa╚Ťiul liber în modul tradi╚Ťional.
Principiul Ma. O form─â de spa╚Ťiu v─âzut─â în formele de art─â japonez─â, cum ar fi gr─âdinile tradi╚Ťionale japoneze ╚Öi Ikebana, este Ma. Ma înseamn─â gol, spa╚Ťial ╚Öi interval de spa╚Ťiu sau timp. Ma nu înseamn─â doar genul de spa╚Ťiu gol care este fundal; golul este adesea aranjat pentru a fi un punct focal. Spa╚Ťiul este gol, dar are ╚Öi forme. Ma permite o energie sau un sentiment de mi╚Öcare în cadrul unui proiect. Ma se poate ar─âta în muzica tradi╚Ťional─â sub form─â de lini╚Öte sau pauz─â. În Ikebana, ideea de gol permite fiec─ârei flori s─â respire ╚Öi dezv─âluie contrastele dintre elemente, precum ╚Öi armonia ╚Öi echilibrul g─âsite în aranjamentul asimetric. Ma este ceea ce permite mi╚Öcarea implicit─â s─â se formeze în compozi╚Ťie ╚Öi creeaz─â „spa╚Ťiul” pentru formarea rela╚Ťiilor armonioase. Lipsa de spa╚Ťiu duce la dezordine ╚Öi dizarmonie.
 


Publicat în 01 martie 2020. 165 vizualizari. 0 comentarii

Adauga comentariu
*
*
*
campurile marcate cu (*) sunt obligatorii
 
Pagini
   » Biografie
   » Contact

Categorii
   » Lumea
   » Actualitate Ro
   » Personal
   » Noi
   » Fotografie
   » Blog vechi
   » Performanta

Arhiva
   ╗ mai 2020  (0)
   ╗ aprilie 2020  (0)
   ╗ martie 2020  (0)
   ╗ februarie 2020  (0)
   ╗ ianuarie 2020  (0)
   ╗ decembrie 2019  (0)
   » toata arhiva

rss