Suficienta te tine pe loc. Cel mai influent Art-director din istoria fotografiei, Alex Brodovici, Harper’s Bazaar, avea un principiu de baza. Nivelul unui artist este dat de cea mai slaba lucrare din portofoliul sau. Daca nivelul lui era mai sus, nu o pastra in selectie. Ar fi scos-o.
Exigenta este cheia progresului. Lipsa ei garanteaza evolutii mediocre.
Regretatul Mihailopol tinea ultimele 3 fotografii mai reusite pe o mica simeza din birou. Incerca sa nu arate decat pozele care rezistau sa stea alaturi de acestea.
Cati fotografi romani actuali procedeaza asa? Poate cateva zeci.
Multi isi afiseaza productia supraabundenta, oriunde pot. Cascada cantitatii mascheaza inabil carentele grave de calitate. Hai sa nu ne dam toti clasici in viata. Intai sa mai progresam putin.
Dar unora li se pare firesc să primeasca consideratia, inainte să ofere altceva în schimb. Nu ne miram daca romanii de rand isi aroga merite inexistente. Au exemple de succes.
http://www.nature.com/news/romanian-prime-minister-accused-of-plagiarism-1.10845
Platforma sociala Facebook suporta deseurile tuturor. Numarul de Like nu schimba situatia.
Credeti ca o mie de poze sub nota de trecere au castig de cauza in fata catorva fotografii remarcabile. Nu reusesc! Sau doar in ochii unor ageamii, ce confunda maculatura in exces cu produse de calitate. Milioane de nereusite vor fi uitate de toti, marcate doar in CV si relatiile PR ale autorilor. Doar fotografiile de neuitat vor ramane pentru generatiile viitoare.
Dintre romani, dl.V.Bojan scrie cel mai sugestiv despre fotografie. Mi-a placut mult cartea lui Bill Jay. Dar cu ceva nu sunt de acord :
„Fotografii maturi stiu ce sa nu fotografieze". Exprimarea nu mi se pare fericita.
Fotografii nu evita subiectele exceptionale. Daca vad cel mai puternic automobil de curse, cel mai aprins apus de soare, cel mai delicat peisaj sau femeia cu cele mai frumoase picioare, cei buni nu vor ezita sa incerce o serie de imagini. In stare sa isi aprecieze rezultatele, isi vor expune numai reusitele. Nu si toate esecurile. Stiu ce sa nu arate.
Peste un anumit nivel, decenta minima te face sa nu arati orice.
Desi totul admite un termen de comparatie. Rebuturile lui Jay Maisel erau vandute ca lucrari de arta excelente. Vanzatorii de suveniruri din NY le extrageau direct din pubela lui.