en en | ro ro

Mustarul de Dijon este facut din seminte de mustar negru, brassica nigra.
Semintele minuscule sunt o jumatate de milion la kil. Mustarul a fost folosit ca planta aromatica timp de secole. Boabele de mustar nu sunt deloc picante. Devine picant, in urma procesului de maturare chimica. Boabele strivite si puse intr-un lichid, fermenteaza in timp.
Se folosea otetul in acest scop. Boabele de mustar au sinigrina. Enzima face sa apara gustul picant al mustarului. Maturarea 12 zile face placut gustul, insuportabil initial. La Dijon, Jean Naigeon a inlocuit otetul cu must din struguri acri. Pastreaza astfel aciditatea, dand intreaga savoare mustarului, inca din 1752. Ce are mustarul cu fotografia ? Surprinzator, este destul de fotosensibil.

cu mustar.jpg

Lasat descoperit ia o culoare maronie, urata. Interesant, de la lumina, doar in contact cu aerul.
Si in fotografie, cui nu-i sare mustarul cate-odata ? Pe vremuri, Balcanilor li se spunea cutia de pulbere a Europei.

Dar mustarul face cate-odata o treaba foarte buna.
Fotografia digitala aduce cate-odata o adevarata eliberare, in unele domenii. Pe planeta pamant, suprafata apelor o depaseste pe cea a uscatului. Acolo au ramas multe lucruri nevazute inca. In fotografia submarina, lucrul pe film era cate-odata un blestem. Sub apa puteai face orice, dar nu puteai schimba filmul. Trebuia sa parasesti subiectele imbietoare si sa iesi afara.

film si digit_mustard.jpg

Raspunsul cromatic pe film este constant. Iar lumina sub un strat de apa este mult prea albastra. Pe digitale performante, imaginile ajung mai viu colorate.
http://www.amustard.com/newgal/
la jpg.08, sau jpg.20.
Numele fotografului, Mustard, mi-a sugerat si inceputul de text.

Problemele fotografiei sub apa sunt multiple. Mai intai trebuie luat brevet de scufundator. Apoi o carcasa care transmite toate comenzile ar fi solutia cea mai serioasa si cea mai scumpa. De regula mai scumpa decat un DSLR ieftin. Dintre cele mai serioase oferte ar fi :

http://www.ikelite.com/

Datorita refractiei luminii prin medii diferite, unghiul de cuprindere a obiectivului scade sub apa. Pe un DSLR cu captor AP-c, folosit sub apa, obiectivul montat are unghiul real al dublului focalei inscrise. Efectul captorului mai mic a fost si el insumat. Nu e de mirare ca se folosesc obiective de 10-12mm pentru redarea spatiului. Si se fac macro-fotografii cu 100mm. Pestii mici sunt si cei mai colorati. Mai ales daca sunt si otravitori.

Dar cel mai grav este ca fotografiile cu adevarat bune se pot face doar in apa limpede-cristal a unor mari celebre. A Caraibilor, in Marea Bariera de Corali, in zonele Tuamotu, Maldive, etc.
Si Marea Rosie este un loc mai bun, comparativ cu altele. Cunoasterea perfecta a mediului, sub apa, aduce sanse de imagini mai bune. Dar poate sa ne salveze si viata.

Publicat în 14 februarie 2006. 3412 vizualizari. 0 comentarii

Adauga comentariu
*
*
*
campurile marcate cu (*) sunt obligatorii
 
Blogroll
   » Dan Dinescu
   » Cosmin Bumbutz
   » estost
   » Mihai Moiceanu
   » Dragos Lumpan
   » Dan Vartanian
   » Bucurestiul meu drag


Nikon

Pagini
   » Biografie
   » Contact

Categorii
   » Lumea
   » Actualitate Ro
   » Personal
   » Noi
   » Fotografie
   » Blog vechi
   » Performanta

Arhiva
   octombrie 2019  (1)
   septembrie 2019  (0)
   august 2019  (1)
   iulie 2019  (1)
   iunie 2019  (0)
   mai 2019  (4)
   » toata arhiva

rss