en en | ro ro

In anii 80 nu se gaseau diapozitive de nici-un fel. In 1981, secretarul AAF, Sylviu Comanescu, ma intreaba surprinzator : Nu vrei sa probezi niste diapozitive Agfachrome, model nou ?
Nu mi se intamplase asa ceva. Vrei, calule, ovaz ? Era toamna.
As fi foarte interesat, plec in concediu, delta Dunarii, vulcani noroiosi, Vrancea.
Primesc 6 filme, splendid ambalate. Ma intorc cu toate facute.
Alerg dupa substante originale, platesc sa le developeze separat. Si ce sa vezi, toate 6 erau super dense, ca subexpuse. M-o fi lasat bateria de la ambele aparate ? Ciudat, ca aveam si exponometru manual.
Ajung la AAF. Dl.Comanescu ma intreaba imediat :
Ai lucrat in concediu pe filmele care ti le-am dat ? Sigur ca da, dar au iesit net subexpuse, desi aparent corect expuse si corect developate.
Nu le-au reusit ! Au sub 50% din sensibilitatea scrisa.
Mi-au atras atentia chiar cei de la Agfa !
Pai de ce nu mi-ati spus si mie ? Poate ca am uitat.
Despre filme Azo-pete cu defecte gen OZN am mai scris.

In tara, nu prea mai trimeteam poze.
Eram contra trendului cu poze contrafacute, inca actual.
La concursuri Orwo-Pentacon, cele mai importante in est, aveam consecvent succese. Puteai trimete 4 poze 18x24.
Am avut 10 premii in 3 participari. Premiile erau in materiale: filme Orwo, aparate Praktica, obiective, binocluri. Era mare bucurie sa primesti 40 filme dia ca premiu, cand nu se gasea nimic.
Da, dar aveai si surprize.
In 1986, am primit 2 filme cu urme de soarece. La Wolfen, aveau locatari. Animalul s-a plimbat pe filmul sensibilizat, lasand urme mai putin sensibile. Era el mic, dar la proiectie apareau labe mari ca de leu, maron pe cer, sau albastre pe nisip. In 1988 a fost si mai rau.
Baietii vigilenti le-au trecut toate prin raze X. Filmele erau ca voalate, clema metalica aparea in negativ, pe toate cadrele.
Le-am impartit in AAF, la doritori. Am auzit ca o parte din ele au fost vandute prin consignatia.

De curand eram la sarbatoarea unor prieteni. Unul din meseni vorbea de superioritatea pe film a pozelor si facea poze digitale. Catre sfarsit, am scos filmul din aparat. A fost socat.
Cand sa il iau de la developat, eu am fost cel socat. Un angajat proaspat il rula constiincios, strans. Am cerut sa il puna in sleevere si l-a apucat cu degetele de emulsie. Am amprente bune si pentru FBI.
Jignit ca sunt atat de cusurgiu, mi-a spus, mandru : Asa Se Face La Noi.

Fotografia digitala e mai comoda decat cea pe film, desi nu superioara. Doar calitatea proasta a oamenilor face ca eliminarea verigilor slabe sa duca la progrese mari aparente. Procesul digital face rapid progrese si diferenta va fi recuperata. Raportul este deja invers in lumini slabe :

http://www.popphoto.com/popularphotographyfeatures/5491/the-new-low-light-photography.html

Poze cu panning, sau acele usor miscate, isi pierd textura in procesul digital. In aceste situatii, si filmul de 35mm e avantajat. De formate mari nu vorbim. Mi-a scos destul ochii d-na L.M.Vula :

http://www.lalameredithvula.com/images.html

Publicat în 19 septembrie 2008. 3058 vizualizari. 0 comentarii

Adauga comentariu
*
*
*
campurile marcate cu (*) sunt obligatorii
 
Blogroll
   » Dan Dinescu
   » Cosmin Bumbutz
   » estost
   » Mihai Moiceanu
   » Dragos Lumpan
   » Dan Vartanian
   » Bucurestiul meu drag


Nikon

Pagini
   » Biografie
   » Contact

Categorii
   » Lumea
   » Actualitate Ro
   » Personal
   » Noi
   » Fotografie
   » Blog vechi
   » Performanta

Arhiva
   august 2019  (1)
   iulie 2019  (1)
   iunie 2019  (0)
   mai 2019  (4)
   aprilie 2019  (3)
   martie 2019  (0)
   » toata arhiva

rss