en en | ro ro

Oltcit /licenta Citroen Axel era o masinuta destul de moderna, in Romania anilor 1985.

http://en.wikipedia.org/wiki/Oltcit

Mai usoara decat Dacia, foarte potrivita pentru 2 persoane, lua curbele cu viteza mai mare. Cu bancheta spate rabatuta obtineai un portbagaj urias, accesibil. Si mergeam la tara cu bagaje.

Avea probleme legate de partea electrica. Era proiectata de Citroen cu aprindere electronica, care nu a putut fi asimilata de industria romana.

La masina olteneasca, adaptarea unui delco clasic cu capacul amplasat sub motor si fise electrice de 2 metri a costat inca 50 % din valoarea contractului.

Aveai si « Avantaje », masina se ineca la ploi mari daca franai in balta. Pierdeai curent iarna, motorul racit cu aer trebuia incalzit macar 2 minute inainte sa demarezi.

Am luat Oltcit Club in iulie 1984. Am scris despre turul in Oltcit prin tara, fara benzina.

http://www.ap-arte.ro/ro/blog/personal/articol/turul-tarii-in-oltcit-fara-benzina/129/90.html

Mai usoara ca Dacia si cu frane pe disc - frana pe distante mai scurte. Am putut evita cateva accidente grave, cand alte autovehicole erau sa ne loveasca. Cel mai grav putea fi unul din care am scapat. Era iarna.

Plecam de dimineata cu sotia din Drumul Taberei, pe drumul gol cu polei. Din partea opusa venea un camion gigantic rusesc, Kamaz sau chiar Belaz mai mic :

http://www.youtube.com/watch?v=5v20lN_hsRw

Dintr-odata camionul enorm a inceput sa se roteasca amenintator, venind spre noi ca un sapun ud. Am bagat fortat dintr-a 3-a in a 2-a, apoi 1. Am oprit, am plecat in mars-ariere. Tot era cat pe ce sa ne loveasca. Intre timp sotia mea tipa ca sirena lui Roaita.

Infine, monstrul a oprit. Avea roti mai inalte decat capota de Oltcit.

La volan era un tanar verde la fata. Din dreapta coboara un grasan congestionat, care urla. Ce n-ai luat mai repede rabla din drum ? Nu vezi ca baiatul a pierdut controlul ? Asa este. « Baiatul » pusese o frana brusca. Care era sa ne fie fatala.

Una peste alta eram multumit de masinuta.

In 1988 si-a luat si tata Oltcit RTS. Am mers cu el la Craiova. Nu s-ar fi descurcat cu canistra de benzina in geamantan. Eu aveam pe Oltcit carburator Solex, frantuzesc. Masina lui cu carburator local nu pornea iarna. I-am gasit leac. Medic, tata mergea la consultatii o ora la spital si apoi la policlinica. Stand la parter, scoteam 2 prelungitoare pe geam. Ieseam si incalzeam carburatorul cu foenul. Cum se incalzea, pornea. Intr-o ora ramanea suficient de cald ca sa porneasca si la intoarcere. Ehei, ce vremuri !

Cu masini « dichisite ». Trebuia sa le incalzesti temeinic, inainte sa « profiti » de ele.

Iar noi eram foarte multumiti de prestatia rablelor.

De fapt erau si glume cu Trabantul. Ce asemanare este intre un Trabant si un bordel ?

Ti-e rusine sa intri. Ti-e rusine sa iesi ! Dar inauntru e cald si bine...

Ce dovada mai buna vreti ? Fericirea este un raport intre sperante si realizari.


Publicat în 05 februarie 2012. 8260 vizualizari. 3 comentarii
3 comentarii la "Masinuta cu 3 usi din Dolj"

Andrei
2012 februarie 07, la ora 11:36:52
Imi aduc aminte ca veneam de la mare. Mama si sora mea dormeau in spate in pozitii nefiresti gratie bagajelor pentru doua saptamani pe litoral. La volan, tata imi facea semne cu cotul ca nu cumva sa se trezesca mama. In bord, acul trecea usor peste 130 km/h. Cu zambetul larg ca masinuta mai poate, Galbenus, o lasa in frana de motor sa revina la o viteza normala.
Andrei Pandele
2012 februarie 08, la ora 13:00:39
Nimanui nu ii face placere sa ii faci observatii
Cu atat mai mult daca ai dreptate.
Va relatez o amintire veche de 28 de ani, conectata :
In vara 1984, odata cu mine si alti colegi s-au « innoit » la Craiova.
In toamna 1985, institutul meu avea 4 cladiri,
Aveam treba la sediul din pasajul, in fata Telefoanelor.
La plecare descopar 5 super-ingineri incrancenati
Cu masina sefului, un Oltcit, ii demontasera tot botul pana la motor.
Ce faceti, baieti, aici ? Ce rau v-a facut ?
Muncim din greu sa-i schimbam Flapsul de bara.
Capetele barei aveau o piesa slaba din PVC, de frumusete.
Mai mereu erau unul cazut. Costau 18 lei unul, cred.
Nu era mare smecherie, doar ca eu vazusem cum se schimba :
Pai nu se face asa!
Dar cum ?
Uite, contra-brachezi roata la maximum
Bagi mana intre ea si aripa, ca sa poti deschide contra aripa
Si ai acces direct la suruburile flapsului, ca erau montate din interior.
Ptiu, fir-ai sa fii ! Acum te-ai gasit…
Ce, nu puteai sa treci de acum 3 ore !
 
Blogroll
   » Dan Dinescu
   » Cosmin Bumbutz
   » estost
   » Mihai Moiceanu
   » Dragos Lumpan
   » Dan Vartanian
   » Bucurestiul meu drag


Nikon

Pagini
   » Biografie
   » Contact

Categorii
   » Lumea
   » Actualitate Ro
   » Personal
   » Noi
   » Fotografie
   » Blog vechi
   » Performanta

Arhiva
   » octombrie 2024  (0)
   » septembrie 2024  (0)
   » august 2024  (0)
   » iulie 2024  (0)
   » iunie 2024  (0)
   » mai 2024  (0)
   » toata arhiva

rss