en en | ro ro

Dintre fotografii unguri, ii prefer pe Andre Kertesz, Martin Munkacsi si evident Robert Capa. Desi succese mai mari au avut in timpul vietii Brassai si Laszlo Moholy-Nagy.
O parte din ei au facut studii de pictura. Au interese inrudite, scrie Peter Nadas, despre fotografii unguri din secolul 20. Experienta primului razboi mondial a perfectionat perceptia primului lor mare fotograf, Andre Kertesz. L-a interesat situatia oamenilor in medii ostile.
Imaginile sale din timpul razboiului sunt conectate cumva cu teme ulterioare, suprarealiste de la Paris. Iar succesele i-au marcat compatriotii. Fac o legatura evidenta cu fotografiile lui Robert Capa din cel de-al 2-lea razboi mondial.
Interese pentru viata celor cu nevoi, par a-i atinge pe toti fotografii unguri cu succese in vest. Dar si exercitii estetice leaga imaginile grafice de la Kertesz la Laszlo Moholy-Nagy si Bauhaus.

Brassai, 1899-1984, s-a nascut la Brasov, in Austro-Ungaria. A luat pseudonim numele orasului natal. Tanar corespondent de presa, vine la Paris, pe atunci centrul Universului artistic. Face fotografii, sa-si ilustreze articolele.
La Paris, Kertesz l-a invatat fotografia; i-a facut cunoscut Parisul, atunci pasionat de suparealism. Puteti privi 17 imagini ale lui Brassai, in aceasta serie :
http://monsieurphoto.free.fr/index.php?menu=1&Id=26&ss_menu=1
Brassai are clisee document cu orasul Luminilor, fantomatice sau stigmatizante.
Daca Doisneau a fotografiat Parisul anecdotic, Brassai a fost cel ce a relevat Parisul tenebrelor : Parisul noptii si al pasarilor de noapte. Brassai reda poezia luminilor Parisului si viata care pulsa, odata cu caderea noptii. Interesele ii sunt axate pe 3 etaje : Parisul luminilor si umbrelor, descoperit pas cu pas.
Parisul si lumea complexa atrasa de noapte, pe care l-a parcurs din bar in cabaret. Si Parisul prietenilor, creatori de arta : Picasso, Dali, Cezanne, Miller si suprarealistii. Parisul era centrul culturii mondiale.
Brassai scria elocvent despre fotografiile proprii.
Noaptea nu arata, doar sugereaza, spunea el.

amurg-tarziu.jpg

"Ne elibereaza fantasmele, care ziua sunt subjugate de ratiune.
Haidem la treaba !"
Ii placeau figurile care isi aratau viata, micile mestesuguri, localuri populare, felinare si grafitti.
A fost supranumit de Henri Miller : Ochiul Parisului.

E normal sa plasam omul in centrul preocuparilor, la inceput de mileniu, spunea Ministrul Culturii francez la Arles 2000. "Stim cat de mult au excelat, in domeniu, fotografii unguri veniti in Franta : Kertesz, Brassai, Capa. Dar si cei ramasi in tara lor erau sincer preocupati de acest subiect."

La noi nu se poarta asa ceva. Este foarte greu de facut.
Si pare inutil. Daca nu o sa se vanda ?
Aici au mai mult succes pozele pseudo-artistice.

Publicat în 30 ianuarie 2006. 3310 vizualizari. 0 comentarii

Adauga comentariu
*
*
*
campurile marcate cu (*) sunt obligatorii
 
Pagini
   » Biografie
   » Contact

Categorii
   » Lumea
   » Actualitate Ro
   » Personal
   » Noi
   » Fotografie
   » Blog vechi
   » Performanta

Arhiva
   iunie 2019  (0)
   mai 2019  (0)
   aprilie 2019  (0)
   martie 2019  (0)
   februarie 2019  (0)
   ianuarie 2019  (0)
   » toata arhiva