O cale de afirmare e participarea la selectii cu premii. Am remarcat ca multi nu stiu sa-si aleaga fotografiile. La un concurs de fotografie de nivel mediu, ar trebui enuntate principii, mai ales la noi. Creatia este arta, iar aprecierea e subiectiva. Ce ii pare deosebit unui membru din juriu ii lasa rece pe altii. Fotografiile cu impact minor sunt apreciate subiectiv Dupa cum le vibreaza corzile personale, cu structuri cultural-psihologic diferite.
Unii fotografi au fobii, resping unele imagini. Li se par gresite, tehnic sau compozitional. Multi membri, daca nu discuta, se “inteleg” la compromisuri, poze mai usor de facut, pe retete. Mi s-a intamplat sa mediez, dar si sa provoc dispute. Sunt interesat de felul cum subiectul este redat in lumina, de idee si moment, de asezare in pagina /compozitie si de abilitatea autorului de a ne arata /organiza ce l-a impresionat din ceea-ce a vazut.
Conteaza contextul in care apare fotografia. Poate aparea deosebita, intre alte diferite, sau banala printre poze similare. Din acest motiv rezultatele jurizarii sunt mai bune daca alegi printuri, decat privind slide-uri mici, pe monitor. Ca sa le poti schimba asezarea.
Ce este sigur. Fotografii citete, simple au mai multe sanse ca cele incarcate. Separarea clara a subiectului de context il detaseaza usor. Autorul fotografiei trebuie sa realizeze asta inainte de a apasa declansatorul. Autencitatea este un bonus important, in opinia mea. Am cunoscut oameni ce prefera o atmosfera contrafacuta. Depinde de formare. Din aceasta cauza am si renuntat sa mai fac parte din juriile AAFR Oradea.
Iata premiile acordate la concursul de fotografie organizat /platit de MayBank Malaezia:
http://www.maybankphotoawards.com/
Sunt amatori, da’ buni. Nici la ei juriul nu e omogen. Oricum, cine nu risca, nu castiga.
http://www.popphoto.com/gallery/2012-readers-photo-contest-winners?image=30
La concursuri de nivel inalt, lucrurile se schimba. Apar jurii specializate pe preselectie. Iar la judecata finala participa Art-directori si fotografi de super-notorietate. In acest caz, fotografiile, ca sa aiba sanse sa fie premiate, trebuie sa aiba calitati suplimentare:
1. Sa fie irepetabile. Un moment culminant, o juxtapunere expresiva, lumina rara. Toate deodata ar fi si mai bine. Peisajele sunt irepetabile, au nori deosebiti? Sunt prea banale!
2. Sa aiba un impact deosebit, sa se faca remarcate si alese dintre zeci de mii de poze.
3. Autorul este responsabil pentru fiecare mm patrat in cadru. Daca fotografia e si mai buna decupata partial, inseamna ca nu este destul de buna.
4. Fotografiile in serii sa poarte o amprenta personala. O preparare atenta este decisiva.
Cati fotografi romani reusesc mai multe imagini pe an, cu aceste calitati ? Iata fotografii 2012, de la agentii de presa, mai simple dar avand aceste calitati, ca termene de comparatie.
Fotografiile care ilustreaza acest post nu imi apartin, dar in titlul lor apare numele autorului.