en en | ro ro

Auzim regrete privind Epoca de Aur, desi multe detalii importante sunt date pierdute.

Privatizarea Combinatului Azomures a fost gresit facuta. Era bine sa avem producator intern de filme radiografice - si chiar de materiale fotografice. Producatorul de la Targu Mures avea o tehnologie japoneza competitiva. Fotografii foarte bune au fost facute pe aceste materiale, in principiu de buna calitate. Filmele alb-negru erau foarte bune, daca nu aveau defecte. Mai ales hartia color avea o calitate ireprosabila.

Pacat ca nu se gasea cu anii. Mai exact se gasea numai la supra-pret.

Dar boala acestor materiale era lipsa de constanta. Daca vrei sa-ti cumperi o camasa si are gauri, te razgandesti. Daca cumparai filme si dupa 2 saptamani, la developare descopereai ca erau produse rebutate, cel mult puteai ramane pe ganduri.

Managementul calitatii era « sublim » inainte de 1989. Lipsea cu desavarsire. Situatiile in care materiale de la Azomures s-au dovedit de o calitatate indoielnica nu au lipsit.

Si eu am reclamat la C.Azomures calitatea proasta a filmelor, flagranta, din sept.1986.

Legea de fier era : « Merge si Asa. »

Sesizare inregistrata nr.1018 /11.09.1986 la CIC.Azomures - Materiale Fotosensibile :

« In iunie 1986 am cumparat 35 filme Azo PS-21 cu numar de emulsie 518-13-1.

Pentru o lucrare importanta, pe langa alte filme alb-negru si color, am folosit 31 filme Azo. Confrati, aprovizionati din aceeasi sursa, s-au plans de pete dubioase pe toate filmele. Pus in garda, am inceput developarea folosind reteta recomandata de fabrica : revelator AD17 in doza Kinderman cu inversiune. Exact conditiile in care se probeaza filmele la Azomures, daca se mai probeaza… Ca masura de siguranta, am udat filmele inainte de developare, 2 minute, in apa de robinet. Rezultatul – filmele au pete pe toate cliseele, chiar si pe amorsa voalata. Renuntand la baia de apa, petele au aparut inconjurate de urme de bule de aer, cu toata agitarea energica.

Punctele mai transparente de pe negative apar ca pete net mai inchise pe fotografii, intolerabile in zone deschise omogene, pe fetele oamenilor si pe cer.

2 mariri x8, cu omogenitatea cerului comparabila, sunt anexate in plic.

Ne-avand incotro, am trecut la ultima developare, folosita la NASA, reputata ca evita orice posibilitate de eroare umana. 3 minute muiant Kodak Photo-flo, revelator Microdol X /24ºC, baie stop, fixator tanant, etc. Filmele au fost tratate in doza Jobo 2336 Pro a 5 filme. Numai cu mari dificultati am obtinut o dotare atat de exotica.

Dar a meritat ! Filmele au fost perfect developate, incomparabil mai bine decat in conditiile initiale, defectele pe ele find chiar mai vizibile. Nu mai avem nici un dubiu.

Sintem coplesiti de Rebuturile pe care le produceti si comercializati !

arhitect Andrei Pandele, Asociatia Artistilor Fotografi, CP.223 Bucuresti, s.1

Foarte probabil erau impuritati (urme /stelute de grasime) in baia de sensibilizare.

Pacat ca nu am si scrisoarea d-lui Dan Dinescu.

Am mai scris acum 9 ani despre filmele Azo-pete, aici :

http://www.foto-magazin.ro/despre-fotografie_open.php?art=despre-fotografie_calica.php


Publicat în 03 decembrie 2011. 5183 vizualizari. 3 comentarii
 
Pagini
   » Biografie
   » Contact

Categorii
   » Lumea
   » Actualitate Ro
   » Personal
   » Noi
   » Fotografie
   » Blog vechi
   » Performanta

Arhiva
   ianuarie 2021  (0)
   decembrie 2020  (0)
   noiembrie 2020  (0)
   octombrie 2020  (1)
   septembrie 2020  (0)
   august 2020  (0)
   » toata arhiva